لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

«ابولا» گینه را در وضعیت اضطراری قرار داد


نگرانی‌هایی از بازگشت احتمالی ابولا در گینه (در تصویر) سیرالئون و لیبریا مطرح شده است
نگرانی‌هایی از بازگشت احتمالی ابولا در گینه (در تصویر) سیرالئون و لیبریا مطرح شده است

آلفا کونده، رئیس‌جمهوری گینه، برای جلوگیری از گسترش ویروس مرگبار «ابولا»، در پنج منطقه آن کشور به مدت ۴۵ روز وضعیت بهداشتی اضطراری برقرار کرده است.

رئیس‌جمهوری این کشور غرب آفریقا، هشتم فروردین ماه، در بیانیه‌ای گفت که مرکز شیوع بیماری به مناطق ساحلی انتقال پیدا کرده است.

پنج‌ منطقه‌ای که در آنها وضعیت اضطراری اعلام شده در غرب و جنوب غربی آن کشور هستند، منطقه‌ای که بندر کوناکری، پایتخت، نیز در آن قرار دارد.

به گفته آقای کونده در خود پایتخت نیز «تدابیر جدی» برای جلوگیری از شیوع بیماری در نظر گرفته شده است.

یونیسف می‌گوید ابولا هزاران کودک را در غرب آفریقا مبتلا کرده، کشته یا یتیم کرده است و آنهایی که زنده مانده‌اند با «انگ» آن در جامعه روبه‌رو هستند.

از زمانی که تازه‌ترین دور از شیوع ویروس ابولا در سال ۲۰۱۳ در گینه آغاز شد، بیش از ۲۴ هزار نفر در ۹ کشور جهان به آن مبتلا شدند که از این میان بیش از ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

گینه، لیبریا و سیرالئون، مراکز اصلی شیوع بیماری بودند و نزدیک به تمامی تلفات انسانی نیز در این کشورها رخ داده است.

تدابیر تازه‌ در گینه برای مبارزه با ابولا در حالییست که سازمان بهداشت جهانی حدود دو ماه پیش اعلام کرد گسترش این بیماری محدود شده است.

در لیبریا نیز یک بیمار که هفته پیش به ابولا مبتلا شده بود، روز شنبه جان خود را از دست داد. او اولین بیمار شناسایی‌شده‌‌ی مبتلا به ابولا طی یک ماه گذشته در آن کشور بود.

در سیرالئون نیز، نگرانی‌ها از بازگشت مجدد بیماری، باعث شده است که دولت به مدت سه روز محدویت رفت و آمد برقرار کند و از شهروندان، به جز امدادگران و نیروهای پزشکی و بیمارستانی، خواسته شده است تا بین ساعت‌های ۶ صبح تا ۶ عصر در خانه بمانند.

XS
SM
MD
LG