لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

هشدار سازمان بهداشت جهانی به رشد تصاعدی ابولا در لیبریا


امدادگران پزشکان بدون مرز در یک مرکز قرنطینه در لیبریا
امدادگران پزشکان بدون مرز در یک مرکز قرنطینه در لیبریا

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که شمار مبتلایان به ابولا در لیبریا به هزاران مورد بیش از آنچه هست، افزایش پیدا می‌کند؛ آمریکا و بریتانیا نیروی نظامی و کمک‌های بهداشتی برای مبارزه با شیوع این ویروس مرگبار به غرب آفریقا می‌فرستند.

اپیدمی فعلی ابولا در غرب آفریقا، بزرگ‌ترین از زمان کشف این ویروس در دهه هفتاد میلادی سده گذشته است.

در گینه، سیرالئون، نیجریه، لیربیا و سنگال، بیش از ۲ هزار نفر -بنا بر آمار رسمی- جان خود را تا کنون به دلیل ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند. کم‌تر از نیمی از کسانی که به ابولا مبتلا می‌شوند، زنده می‌مانند.

اکنون سازمان بهداشت جهانی می‌گوید انتظار می‌رود شمار مبتلایان در لیبریا به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند.

بنا بر بیانیه این سازمان بین‌المللی طی سه هفته پیش رو انتظار می‌رود هزاران مورد جدید در لیبریا ثبت شود.

تقریبا نیمی از کسانی که در غرب آفریقا به ابولا دچار شده‌اند، و نیز بیشتر قربانیان شهروندان لیبریا هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از سازمان بهداشت جهانی نقل کرده است که یکی از پزشکان آن سازمان در سیرالئون، خود به این ویروس مبتلا شده است.

پیشتر نیز برخی پزشکام و امدادگران به ابولا مبتلا شدند که برخی از آنها نیز جان خود را از دست دادند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۷ شهریور گفت نیروهای نظامی آن کشور برای کمک به ایجاد قرنظینه و امنیت امدادگران وارد عمل می‌شود.

سرهنگ استیون وارن، سخنگون وزارت دفاع آمریکا، گفته است برای شمار زیادی از امدادگرانی که خود به ویروس مبتلا شده‌اند، کلینیک ۲۵ تخته‌ای در پایتخت لیبریا ایجاد می‌شود.

به گفته سرهنگ وارن، پس از ایجاد این مرکز درمانی، کنترل آن به دولت لیبریا واگذار خواهد شد و برنامه‌ای برای حضور نیروهای نظامی آمریکایی در آن وجود ندارد.

لیربیا از این موضوع استقبال کرده است.

بریتانیا نیز می‌گوید یک مرکز درمانی ۶۲ تخته در سیرالئون در هفته‌های پیش رو برپا می‌کند. به گفته وزارت توسعه بین‌المللی آن کشور، این مرکز به وسیله مهندسان نظامی، پزشکان و امدادگران و با کمک سازمان خیریه «سِیو ده چیلدرن» اداره می‌شود.

این مرکز نیز آماده کمک به امدادگرانی که خود به ابولا مبتلا شده‌اند، خواهد بود.

سازمان پزشکان بدون مرز از تصمیم بریتانیا و آمریکا استقبال کرده است. با این همه این سازمان هشدار داده است که افزایش تلاش‌ها کافی نیست و بیماری «به طور فاجعه‌باری، سریع‌تر از آنکه امکانات جدید برپا شود، در میان مردم رو به گسترش است».

تحقیقات و آزمایش‌های تازه دانشمندان نشان از موفقیت واکسن و تقویت‌کننده‌های آزمایشی جدیدی علیه ویروس مرگبار ابولا روی میمون‌ها دارد. سازمان بهداشت جهانی گفته است نتیجه تحقیقات تا نوامبر پیش‌رو منتشر و چنانچه واکسن‌ها ایمن و محرک واکنش ایمن‌سازی در بدن باشند، در غرب آفریقا از آن استفاده می‌شود.

XS
SM
MD
LG