لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

ابولا به سنگال رسید


بیشترین شمار قربانیان بیماری تا کنون به لیبریا (در تصویر) تعلق دارد
بیشترین شمار قربانیان بیماری تا کنون به لیبریا (در تصویر) تعلق دارد

ویروس مرگبار ابولا که تا کنون جان بیش از ۱۵۰۰ نفر را در غرب آفریقا گرفته، به پنجمین کشور این قاره، سنگال راه پیدا کرده و نخستین مورد از ابتلا به آن در این کشور تائید شده است.

سنگال خود در غرب آفریقا و در همسایگی گینه قرار دارد؛ جایی که شیوع سریع این بیماری در مناطق دورافتاده جنوب‌شرقی آن، به گزارش خبرگزاری رویترز، به تازگی شورش‌هایی را سبب شده است.

رویت نخستین مورد از ویروس ابولا در سنگال در روز جمعه، ۷ شهریور، در حالی‌ست که سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرده است سرعت شیوع این بیماری بسیار خطرناک در هفته گذشته، به بالاترین حد خود از ماه میلادی مارس رسیده است.

تازه‌ترین اپیدمی ابولا در آفریقا از ماه مارس آغاز شد.

سازمان‌های بزرگ امدادرسانی بر تلاش‌های خود علیه این ویروس افزوده‌اند و سازمان پزشکان بدون مرز از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرده است تا وارد کارزار برای توقف اپیدمی شود.

تا کنون -به طور رسمی- بیش از سه هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند، ویروسی که در جنگل‌های گینه آغاز شد به لیبریا و سیرالئون رسید و در نیجریه نیز تا کنون جان شش نفر را گرفته است.

پیشتر تام فریدن، مدیر مرکز آمریکایی کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان هشدار داده بود که شیوع ویروس «هر روز بیشتر می‌شود و این موضوع احتمال سرایت آن را به کشورهای دیگر افزایش می‌دهد».

تائید شیوع ابولا در سنگال، دو روز پس از گفته‌های این مقام آمریکایی صورت می‌گیرد. در این زمان کوتاه بیش از صد نفر دیگر -بنا بر آمار رسمی- جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت بهداشت سنگال می‌گوید نخستین بیمار مبتلا به ابولا، یک مرد جوان گینه‌ای است، که فورا در قرنطینه‌ای در داکار، پایتخت آن کشور، بستری شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید به نظر می‌رسد این مرد در گینه مبتلا شده و تنها پیش از آنکه سنگال مرزهای خود را با گینه ببندد، به آن کشور سفر کرده است.

مقام‌ها در حال جمع‌آوری اطلاعات در مورد جاهایی هستند که این مرد در این مدت به آنها سر زده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها تا کنون اپیدمی ابولا با چنین وسعتی رویت نشده است. این ویروس نخستین بار در سال ۱۹۷۶ کشف شد. در عین حال هرگز مناطق غرب آفریقا را هدف قرار نداده بود.

لیبریا (۶۹۴ نفر) بیشترین قربانیان (آمار رسمی بیماران شناخته شده) را دارا است؛ سپس سیرالئون و گینه قرار دارند.

جمهوری دمکراتیک کنگو نیز می‌گوید مواردی از بیماری را رویت کرده است اما ظاهرا ویروس رویت شده ارتباطی به اپیدمی فعلی در غرب آفریقا ندارد.

جمهوری دمکراتیک کنگو در مرکز این قاره قرار دارد.

XS
SM
MD
LG