لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

سازمان ملل: نبردی طولانی با ابولا در پیش است


سرپرست ماموریت سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیماری مرگ‌بار ابولا هشدار داده که هنوز فاصله بسیاری تا بازگشت به دروان پیش از شیوع بیماری باقی مانده و به کمک‌های بسیاری زیادی برای جلوگیری از گسترش آن در آفریقا نیاز است.

آنتونی بانبوری در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد، دو ماه پس از آنکه این شورا اعلام کرد ابولا «خطری برای امنیت جهانی است»، به اعضا گفت «نبردی طولانی [با ابولا] پیش روی ما است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او ۳۰ آبان، گفته است جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری «افزایش فاحش منابع مورد نیاز در محل را، در مناطق مختلف جغرافیایی، می‌طلبد».

در حالی‌که این مقام ارشد ملل متحد می‌گوید پیشرفت‌هایی صورت گرفته، از سوی دیگر افزوده است که جامعه جهانی هنوز دست بالا را ندارد.

همزمان ماموریت ویژه سازمان ملل برای مبارزه با شیوع ابولا، «یو ان ام ای ای آر»، فعالیت خود را در کشور مالی، تازه‌ترین محل شیوع ویروس مرگبار آغاز می‌کند.

آمار حاکی از کاهش موارد ابتلا در لیبریا و گینه است، اما از سوی دیگر در سیرالئون، طی هفته گذشته، شمار مبتلایان ثبت شده هفتگی، بالاترین از زمان شیوع بیماری بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، نیز روز جمعه ۳۰ آبان، گفته است کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

او از جامعه جهانی خواسته است تا بی‌اهمیتی نشان ندهند؛ «اگر به کمک‌هایمان سرعت ببخشیم تا میانه سال آینده [میلادی] می‌توانیم به آن پایان دهیم».

ماموریت ویژه سازمان ملل برای مبارزه با ابولا خواستار افزایش کمک‌های مالی از یک ملیلارد دلار به یک و نیم میلیارد دلار شده است. مناطق دورافتاده کشورهای غرب آفریقا، که بیماری در آنها شیوع پیدا کرده است، تمرکز فعلی این ماموریت به شمار می‌رود.

شمار قربانیان ابولا در غرب آفریقا از ۵۴۰۰ نفر گذشته است.

XS
SM
MD
LG