لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

مصر «حمایت خارجی» را در حمله مرگبار در سینا دخیل دانست


سیسی در کنار گروهی از افسران ارشد مصر
سیسی در کنار گروهی از افسران ارشد مصر

پس از آنکه در صحرای سینا در مصر «وضعیت اضطراری» اعلام شد، رئیس‌جمهوری مصر «حمایت خارجی» را در حمله انتحاری روز جمعه که به مرگ ۳۰ سرباز انجامید دخیل دانسته است؛ در عین حال قرار است بر تدابیر امنیتی شدید میان آن کشور و باریکه غزه افزوده شود.

در بیانیه‌ای از سوی دولت مصر مصر، روز شنبه سوم آبان ماه، آمده است که «کمیته‌ای از مقام‌های ارشد ارتش برای تحقیق در مورد حملات تروریستی اخیر در سینا تشکیل شده… تا بر شدت عمل علیه تروریسم افزوده شود».

عبدالفتاح سیسی، روز شنبه دیداری با شورای عالی نیروهای مسلح داشته است.

پس از آن دیدار رئیس‌جمهوری مصر «حمایت خارجی» را در حملاتی که هدف از آن «شکستن اراده مردم و ارتش مصر» عنوان شده، دخیل دانست.

روز جمعه، در پی حمله خودروی بمب‌گذاری شده‌ای در یک ایست بازرسی در «عریش» (العرش) ۳۰ سرباز کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه از قول مقام‌های بیمارستانی از مجروح شدن ۲۹ نفر دیگر از جمله یک افسر ارشد ارتش، خبر داده است.

عریش بزرگ‌ترین شهر در شمال صحرای سینا در نزدیکی مرز آن کشور با باریکه غزه و اسرائیل است.

در پی این حمله در منطقه سینا وضعیت اضطراری و قوانین منع آمد و شد بین ساعت‌های ۵ بعد از ظهر و ۷ صبح اعلام شده است.

از زمان سرنگونی محمد مرسی و دولت برآمده از اخوان‌المسلمین در مصر، این منطقه بارها صحنه حملاتی مرگبار بوده است. با این همه رسانه‌ها می‌گویند حمله روز جمعه، مرگبارترین از این دست از زمان برکناری رئیس‌جمهوری مخلوع، به شمار می‌رود.

ژنرال سیسی، رئیس‌جمهوری فعلی مصر، که در زمان ریاست مرسی، وزیر دفاع بود، او را از قدرت برکنار کرد و سپس در پی انتخاباتی قدرت را در دست گرفت.

او پس از حمله روز جمعه سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

هنوز مشخص نیست که چه گروهی انفجار انتحاری روز جمعه را ترتیب داده است اما گروه «انصار بیت‌المقدس» مسئولیت حملاتی گوناگون را از جمله انفجار ماه فوریه که به کشته شدن سه جهانگر اهل کره جنوبی انجامید، برعهده گرفته است.

جنوب صحرای سینا از مقاصد اصلی صنعت جهانگردی مصر به شمار می‌رود؛ صنعتی که در مقاطعی تحت تاثیر اعتراضات، تظاهرات و کشمکش‌های خونین سه سال گذشته قرار گرفته است.

مصر در عین حال تصمیم گرفته است گذرگاه رفح، تنها ورودی از باریکه غزه به مصر که در کنترل اسرائیل نیست را برای مدتی نامعلوم ببندد.

خبرگزاری رویترز در عین حال گزارش داده است که دولت آن کشور قصد انتقال ساکنان منطقه‌های مرزی به شهرهای دیگر و افزایش منطقه حائل با غزه را دارد.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده حمله روز جمعه را محکوم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG