لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

انتخابات مصر؛ ژنرال به پیروزی ۹۶ درصدی دست یافت


هواداران سیسی در خیابان‌ها جمع شده‌اند
هواداران سیسی در خیابان‌ها جمع شده‌اند
شمارش صندوق‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر نشان می‌دهد که عبدالفتاح سیسی، فرمانده پیشین ارتش آن کشور، در انتخاباتی که با تحریم برخی گروه‌ها روبه‌رو بود، در رقابت با حمدین صباحی دیگر نامزد این مقام، «قریب به اتفاق آرا» را از آن خود کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از تلویزیون دولتی مصر گزارش داد که ژنرال سیسی، با کسب بیش از ۹۶ درصد آرا، در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده است.

پیشتر نیز شمارش بیشتر صندوق‌های رای از آمار مشابهی حکایت داشتند.

حمدین صباحی، رقیب چپ‌گرای ژنرال پیشین، نزدیک به چهار درصد از آرا را از آن خود کرده است.

پیروزی آقای سیسی با شک و شبهه‌ای همراه نبود و پیش از انتخاباتی که اسلام‌گرایان ِ اخوان‌المسملین، و برخی دیگر گروه‌های سیاسی سکولار و لیبرال آن را تحریم کرده بودند، پیشبینی شده بود.

فرمانده پیشین ارتش مصر که محمد مرسی را از قدرت سرنگون کرد، طی ماه‌های گذشته از خود چهره مرد «قدرتمندی» را ساخته که قرار است «ثبات» را به مصر بازگرداند.

او خود پس از اعلام نامزدیش در انتخابات، بارها بر این موضوع در سخنانش تاکید کرده بود.

دولت موقت مصر و نیز فرمانده پیشین ارتش خواستار شرکت گسترده رای‌دهندگان مصری در انتخابات بودند. تمهیداتی نیز در این زمینه چیده شد که از جمله تمدید ناگهانی رای‌گیری به سومین روز -به جای دو روز- و اعلام تعطیلی رسمی در دومین روز رای‌گیری بود.

روزنامه اهرام مصر از قول کمیته رسمی انتخابات، شمار شهروندانی که پای صندوق‌ها رفته‌اند را ۲۵ میلیون، ۴۶ درصد واجدین شرایط، اعلام کرده است.

در مجموع نزدیک به ۵۴ میلیون نفر می‌توانستند در این انتخابات رای دهند.

در روز سه‌شنبه که قرار بود انتخابات به طور رسمی به پایان برسد، تنها ۳۷ درصد در آن رای داده بودند.

ژنرال سیسی در یکی از سخنرانی‌های خود خواسته بود «۴۰، ۴۵ میلیون یا حتی بیشتر» در انتخابات شرکت کنند تا به آن «در چشم جهانیان» اعتبار بخشند.

او پیش از انتخابات از جمله وعده داده بود که با پیروزیش در آن، اخوان‌المسلمینی در آن کشور «باقی نمی‌ماند».

گروه اخوان‌المسلمین مصر، از سال ۲۰۱۱ میلادی و با سرنگونی حسنی مبارک در تمام انتخابات مصر تا لحظه برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برآمده از آن، به پیروزی رسید.

محمد مرسی و احمد شفیق در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین، نزدیک به ۵۲ درصد از واجدین شرایط را پای صندوق‌ها آورده بودند، که آقای مرسی کمی بیش از نیمی از آرا را از خود کرده بود.

با این همه دوره یک ساله ریاست‌جمهوری آقای مرسی با اعتراضاتی گسترده و خونینی روبه‌رو شد که در نهایت با دخالت ارتش و وزیر دفاع وقت، یعنی آقای سیسی، مرسی از قدرت برکنار و بازداشت شد.

فعالیت اخوان‌المسلمین نیز ممنوع شده است.

پس از سرنگونی مرسی، دور تازه‌ای از اعتراضات، این بار از سوی هواداران اخوان‌المسلمین برپا شد، که قربانیان بسیاری گرفت.

نیروهای ارتش و پلیس به طور گسترده‌ای بر امنیت برگزاری انتخابات در سراسر مصر نظارت داشتند.
XS
SM
MD
LG