لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

ده‌ها نفر در درگیری‌های اطراف استادیومی در قاهره کشته شدند


پدر یکی از قربانیان
پدر یکی از قربانیان

در پی درگیری‌هایی که در حاشیه مسابقه دو تیم فوتبال در قاهره، پایتخت مصر، در اطراف استادیومی در این شهر رخ داد ده‌ها نفر کشته شدند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزارت کشور مصر تعداد جان‌باختگان این درگیری‌ها را ۱۹ نفر اعلام کرده‌است.

از سوی دیگر روزنامه مصری الاهرام از قول یک مقام پزشکی گفته است دست‌کم ۳۰ نفر قربانی درگیری‌ها شده‌اند؛ شبکه خبری الجزیره اما از کشته شدن ۴۰ نفر در این درگیری‌ها خبر می‌دهد.

مسابقه روز ۱۹ بهمن بین دو تیم «زمالک» و «انبی» برگزار شده بود و پزشکان و شاهدان ماجرا به خبرگزاری رویترز گفته‌اند بیشتر قربانیان پس از آنکه پلیس اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کرد، به دلیل خفگی، کشته شده‌اند.

روزنامه الاهرام نیز از قول مقامی در بیمارستان بانک اهلی آن کشور می‌گوید کشته‌شدگان عمدتا به دلیل خفگی و لگدکوب شدن جان خود را از دست داده‌اند.

هوادارانی که برای تماشای مسابقه جمع شده بودند، تلاش داشتند تا به زور وارد ورزشگاه شوند.

وزارت کشور مصر می‌گوید «گروه بزرگی از هواداران زمالک به استادیوم نیروی هوایی رفتند تا مسابقه را تماشا کنند. آنها سعی کردند به زور داخل ورزشگاه شوند، آنچه واکنش نیروهای ارتش را همراه داشت تا جلوی یورش را بگیرند.»

گروهی از هواداران تیم زمالک و نیز اعضای خانواده بیرون بیمارستانی که مشغول مداوای آسیب‌دیدگان این واقعه است، جمع شده‌اند.

مقام‌های مصری تمام رقابت‌های باشگاهی آن کشور را به حال تعلیق درآورده‌اند.

یکی از ویدئوهای منتشرشده بر یوتیوب که درگیری‌ها را نشان می‌دهد

رابطه هواداران تیم زمالک -که به «اولترا» مشهور هستند- و نیروهای پلیس، به ویژه از زمان سرنگونی حسنی مبارک در سال ۲۰۱۱ میلادی، پرتنش بوده است.

«اولترا»ها از جمله گروه‌هایی بودند که در سرنگونی دیکتاتور پیشین مصر نقشی کلیدی بازی کردند.

به گزارش رسانه‌های دولتی مصر، دادستانی آن کشور دستور داده است تا رهبران هواداران تیم زمالک بازداشت شوند. این افراد به «شوالیه‌های سفید» مشهور هستند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید آنها در صفحه فیس‌بوک خود کشته شدگان را «شهید» خطاب کرده‌اند.

پیشتر نیز درگیری‌های مرگبار و خشونت‌باری در حاشیه مسابقات فوتبال در مصر رخ داده بود. در سال ۲۰۱۲ میلادی ۷۲ نفر در پی یکی از همین درگیری‌ها در «پورت‌سعید» کشته شدند.

در پی درگیری‌های پورت سعید، ناآرامی‌هایی در آن کشور صورت گرفت که با تائید حکم اعدام افرادی که متهم به ایجاد شورش بودند، نیز ادامه پیدا کرد.

XS
SM
MD
LG