لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۴

اژه‌ای: اگر با «بی‌حجاب‌ها» برخورد نکنیم، مشکلات بیشتر می‌شود


غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به برخورد‌ها با افرادی که «بی‌حجاب» نامیده، گفته است «اگر با این افراد که تعدادشان کم نیست برخورد نشود مشکلات بیشتر ایجاد می‌شود».

محسنی اژه‌ای، ۳۱ خرداد ماه در برنامه تلویزیونی «نگاه یک»، گفته اولویت باید با برخورد با مسائلی باشد که او «ضد فرهنگ» نامیده است.

تازه‌ترین گفته‌های این مقام قضائی، بار دیگر تاکید او بر «برخورد» با زنان به دلیل پوشش آنها است که قبل‌تر نیز بیان شده بودند.

پیش از این اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، در سوم خرداد ماه گفته بود که در سال گذشته تعداد ۱۸ هزار نفر از شهروندان ایرانی تحت عنوان «بدحجابی» از سوی پلیس به قوه قضائیه معرفی شده‌اند و افزود که این تعداد تنها «نیم درصد» از «بدحجابانی» را تشکیل می‌دهند که از پلیس تذکر دریافت کرده‌اند.

این گفته‌های مقام ارشد پلیس ایران به این معنا است که این ساز و کار در سال ۱۳۹۲ با نزدیک به سه میلیون و ششصد هزار شهروند زن به دلیل مسئله حجاب برخوردهایی انجام داده است.

اما از سوی دیگر طی هفته‌های گذشته برخی فعالیت‌های اجتماعی و مجازی در مورد «حجاب اجباری» نیز خبرساز شده‌اند که از آن جمله تشکیل صفحه‌ای در فیس‌بوک با عنوان «آزادی‌های یواشکی» است. صفحه‌ای که تصاویر شهروندان زن ایرانی را بدون حجاب اجباری منتشر می‌کند و آنها در آن از تجربیات خود در مورد آزادی پوشش می‌نویسند.

برخوردهای قهری با پوشش زنان در ایران با واکنش‌های انتقادی برخی مقام‌ها نیز روبه‌رو بوده است؛ اخيرا علی اکبر ناطق نوری، از روحانیون عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، مقابله مستقيم با «بدحجابی» را اقدامی «اشتباه» خواند و گفت «بدحجابی» نشانه اعتراض مردم به حکومت است.

«فیلترینگ قانونی‌ست»

به گزارش خبرگزاری فارس دادستان کل ایران در این گفت‌وگوی تلویزیونی در ادامه، موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را «قانونی» نامیده و با انتقاد از افرادی که «می‌گویند چرا فلان شبکه اجتماعی فیلتر است» گفته «در حال حاضر بسیاری از شبکه‌های اجتماعی خسارت‌هایی که به جوانان ما وارد می‌کند زیاد است».

او توضیحی در مورد افرادی که به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرده‌اند، نداده است. با این همه طی ماه‌های گذشته برخی مقام‌های دولت حسن روحانی به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی گسترده‌ای، مانند «فیس‌بوک»، اشاره‌ها یا انتقادهایی کرده‌اند.

در عین حال کسانی مانند محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، خود در این شبکه فعال است.

حساب‌های کاربری منتسب به حسن روحانی، برای نمونه در توئیتر، نیز گاه با انتشار برخی گفته‌ها یا تصاویر، به طور گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی خبرساز بوده‌اند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در پایان خرداد ماه از فیلترینگ و «بستن دریچه‌های اطلاعات» در ایران انتقاد کرد.

علی مطهری، نماینده مجلس ایران، از دیگر کسانی است که به موضوع فیلترینگ در ایران پرداخته و چند روز پس از اظهارات آقای هاشمی رفسنجانی، گفت نباید به بهانه امنیت داخلی، شبکه‌های خبری فارسی زبان را فیلتر کرد.
XS
SM
MD
LG