لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

وکیل مدافع حقوق کردها به ضرب گلوله در شرق ترکیه کشته شد‎


پلیس در واکنش به اعتراضات در استانبول به پرتاب گاز اشک‌اور و استفاده از خودرهای آب‌پاش دست زده است
پلیس در واکنش به اعتراضات در استانبول به پرتاب گاز اشک‌اور و استفاده از خودرهای آب‌پاش دست زده است

طاهر ایلچی، وکیل و فعال سرشناس حقوق کردها در ترکیه، با شلیک گلوله‌ای به سرش، هفتم آذر ماه، کشته شد؛ رخدادی که واکنش رهبران ترکیه و مخالفان حزب حاکم را در پی داشته و با اعتراضاتی همراه شده است.

گزارش ها حاکی است که آقای ایلچی در دیاربکر، در شرق ترکیه، در حالی که گفت‌وگو با خبرنگاران را به پایان رسانده بود، در جریان درگیری بین پلیس و یک فرد مسلح به ضرب گلوله کشته شده است.

حزب دمکراتیک خلق‌ها، از مهم‌ترین احزاب سیاسی هوادار حقوق کردهای ترکیه، از شهروندان خواسته است در اعتراض به این واقعه دست به تظاهرات بزنند.

این حزب کشته شدن آقای ایلچی را «برنامه‌ریزی‌شده» عنوان کرده است.

ساعاتی پس از کشته شدن او نیز خیابان‌های استانبول صحنه تظاهرات گروهی از شهروندان بوده است که به دخالت پلیس انجامید.

احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه، گفته هنوز مشخص نیست او در میانه درگیری در دیاربکر کشته شده یا اینکه به قتل رسیده است. او در عین حال افزوده که اگر این فعال سرشناس به قتل رسیده باشد «هدف از این [قتل] ترکیه بوده است؛ این حمله، حمله‌ای به صلح و توازن در ترکیه است».

رجب طیب اردوغان نیز گفته است این رخداد نشان‌دهنده حقانیت ترکیه در «عزمی که برای مبارزه با تروریسم دارد» است.

ایلچی به دلیل آنکه گفته بود پ‌کا‌کا یک سازمان تروریستی نیست، تحت محاکمه قرار داشت. او البته خشونت‌های حزب کارگران کردستان را محکوم کرده بود.

ترکیه در کنار آمریکا و اتحادیه اروپا پ‌کا‌کا را در فهرست گروه‌های «تروریستی» قرار داده‌اند. این گروه خود می‌گوید در پی دستیابی به حق و حقوق بیشتر برای شهروندان کرد ترکیه است. مذاکراتی برای صلح میان پ‌کاکا و آنکارا جریان داشت که در نهایت فرجامی پیدا نکرد. دور تازه‌ای از خشونت‌ها میان ترکیه و این گروه از ماه ژوئیه در جریان است که صدها کشته بر جای گذاشته است. در مجموع طی سه دهه گذشته در حدود ۴۰ هزار نفر در درگیری‌های دو طرف جان خود را از دست داده‌اند.

کشته شدن طاهر ایلچی

تصاویر و ویدئوهایی وجود دارند که نشان می‌دهد در زمان کشته شدن این فعال اهل ترکیه، در خیابان درگیری مسلحانه رخ داده است. بنا بر گزارش‌ها در این درگیری مسلحانه دو مامور پلیس ترکیه نیز کشته و چندین نفر زخمی شده‌اند.

با وجود این تصاویر نحوه کشته شدن ایلچی مشخص نیست.

ویدئویی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده، نشان می‌دهد یک پلیس لباس‌شخصی مکررا به سوی فردی که در حال دودین به طرف طاهر ایلچی‌ست، تیراندازی می‌کند. در تصویر دیگری فردی بر زمین افتاده در حالی‌که از سرش خون می‌آید.

تصاویر نیروهای پلیس نشان می‌دهد که یک تاکسی به محل می‌آید، سپس یک مامور پلیس به سوی آن می‌دود، در تاکسی باز شده، تیراندازی رخ می‌دهد، دو مامور پلیس بر زمین می‌افتند و فردی که در تاکسی بوده فرار می‌کند.

یکی از ویدئوهای منتشر شده، لحظه تیراندازی را نشان می‌دهد

رسانه‌های ترکیه گفته‌اند یکی از ماموران پلیس در محل کشته شده و مامور دیگری نیز ساعتی بعد در بیمارستان جان خود را از دست داده است.

وزارت کشور ترکیه می‌گوید تیراندازی‌ها پس از آن رخ داده که فردی از داخل خودرویی ناشناس به سوی ماموران پلیس شلیک کرده است.

خبرگزاری دوغان می‌گوید پس از حضور دادستان و ماموران پلیس برای انجام تحقیقاتی، کسی یا کسانی به آنها تیراندازی کرده است؛ آنچه ظاهرا با واکنش پلیس همراه شده است.

طاهر ایلچی در زمان کشته شدن، گفت‌وگویی با خبرنگاران را در مورد مناره‌ای تاریخی به پایان رسانده بود. این اثر تاریخی در درگیری‌های روزهای قبل آسیب دیده بود.

XS
SM
MD
LG