لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

سیاستمداران سرشناس ایران رای خود را به صندوق انداختند


رهبر جمهوری اسلامی، در حال انداختن رأی خود به صندوق انتخابات شوراها
رهبر جمهوری اسلامی، در حال انداختن رأی خود به صندوق انتخابات شوراها
رهبر جمهوری اسلامی، برخی از چهره‌های مشهور سیاسی و نیز نامزدهای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، در ساعت اولیه انتخابات امروز، ۲۴ خرداد ماه، رای خود را به صندوق انداختند.

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران همزمان با انتخابات شوراها از ساعت هشت صبح به وقت تهران آغاز شده است.

رهبر جمهوری اسلامی نخستین کسی بود که خبر حضورش در پای صندوق‌های رای، به رسانه‌های داخلی ایران راه پیدا کرد.

او در مورد انتخابات شورای شهر به خبرنگاران گفت «بعضی از این حضرات را از نزدیک می‌شناختم، بعضی‌ها را هم نمی‌شناختم ولی به این لیست‌هایی که می‌دهند اعتماد کردم و یکی از آنها را گرفتم و نوشتم».

در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفته است «برای ریاست جمهوری هم یک نفر از حضرات را که به ذهنم رسید انتخاب کردم، به کسی هم نگفتم حتی کسان نزدیک و خانواده من هم مطلع نیستند که به چه کسی رای داده‌ام».

منتقدان حکومت ایران، به ویژه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در دور دهم، از رهبر ایران انتقاد کرده‌اند که محمود احمدی‌نژاد در پی خواست اوست که به قدرت می‌رسد. آن انتخابات به دلیل آنچه معترضان «تقلب گسترده» در اعلام نتایج نهایی آن نامیدند به گسترده‌ترین اعتراضات سه دهه گذشته در ایران انجامید.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، از نامزدهایی که شورای نگهبان صلاحیت او را برای شرکت در این انتخابات رد کرد نیز در ساعت آغازین رای‌گیری در آن شرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا آقای هاشمی رفسنجانی به خبرنگاران گفت «دعا می‌کنیم امروز سرنوشتی خوبی برای کشور، انقلاب و نظام رقم بخورد. دعا می‌کنیم نتیجه انتخابات یک انسجام ملی باشد که شرط موفقیت‌هاست».

او افزوده است که «این انسجام در مقابل خطرهای خارجی و داخلی زمینه‌ای خواهد بود برای رفع مشکلات و همدلی مردم».

علی‌اکبر ناطق نوری، رقیب انتخاباتی محمد خاتمی در انتخابات سال ۱۳۷۶، که اکنون از چهره‌های منتقد دولت به شمار می‌رود، نیز پس از رای دادن در پاسخ به پرسشی از خبرنگار خبرگزاری مهر ابراز امیدواری کرد که انتخابات در دور اول به پایان برسد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در پاسخ به این که «چه کسی پیروز یازدهمین دوره انتخابات خواهد شد» گفت: «اکنون اگر بگویم تبلیغات می‌شود».

محمدرضا عارف نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری که پیش از برگزاری از شرکت در آن انصراف داد نیز در ساعت اولیه در انتخابات شرکت کرد. پس از انصراف این نامزد انتخابات بود که اصلاح‌طلبان و برخی چهره‌های منتقد دولت ایران به حمایت از حسن روحانی پرداختند. اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، روسای جمهوری پیشین از جمله حامیان حسن روحانی هستند و از شهروندان خواسته‌اند تا به او رای بدهند.

بنا بر گزارش‌ها از ایران حسن روحانی، نیز نیم ساعت پس از رهبر ایران رای خود را به صندوق انداخت. نامزدهای دیگر نیز کم‌وبیش همزمان رای خود را به صندوق‌ها انداختند.

برخی از روحانیون بلندپایه ایرانی نیز در ساعات اولیه در این انتخابات شرکت کردند.

به گفته وزير کشور رای‌گيری به مدت ۱۰ ساعت يعنی تا ۶ بعد از ظهر ادامه دارد، که از نظر قانونی وزير کشور می‌تواند مهلت آن را تمديد کند.

مصطفی محمدنجار، وزير کشور ايران، روز پنجشنبه گفت که نتايج يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران در کوتاه‌ترين زمان اعلام می‌شود.

شش نفر در این انتخابات حضور دارند که اکثر آنها، به جز حسن روحانی، از حمايت گروه‌های اصولگرا برخوردارند.
XS
SM
MD
LG