لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

ترکیه: کاهش بیشتر واردات نفت از ایران بستگی به نیازمان دارد


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، روز جمعه در واشینگتن، آمریکا، گفت: کاهش واردات نفت از ایران به نیازهای کشور او در حوزه انرژی بستگی دارد.

نخست وزیر ترکیه در سخنرانی‌ای که در موسسه بوکینگز -و طی سفر رسمی تازه خود به آمریکا- کرد، گفت دولت او «حجم واردات نفت از ایران را به مقدار زیادی کاهش داده است» و «آینده واردات نفت از ایران طی زمان روشن خواهد شد».

صادرات نفت ایران به ترکیه بنا بر آمار طی ماه‌ها گذشته بیش از ۴۰ درصد افت داشته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، ترکیه در ماه گذشته میلادی به طور میانگین ۱۰۰ هزار بشکه نفت نفت از ایران خریده است، در حالیکه در همین زمان در سال گذشته این رقم ۱۸۰ هزار بشکه بود.

ایران به دلیل برنامه‌های اتمی خود و منصرف نشدن از تعلیق آن بخشی که کشورهای غربی ظن نظامی بودن آن را می‌دهند، با تحریم‌های بین‌المللی روبه‌روست. تحریم‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه تهران به اجرا گذاشته است. علاوه بر آنها ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی نیز تحریم‌های جداگانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی تصویب و اجرا کرده‌اند.

بخشی از تحریم‌ها به فروش نفت، نقل و انتقال آن و دریافت پول از خریداران باز می‌گردد.

جمهوری ترکیه از جمله اندک کشورهایی‌ست که همچنان از ایران نفت می‌خرد و نیز بخش مهمی از پول آن را نیز با فروش طلا، به جای پرداخت ارز، می‌پردازد.

اخیرا روزنامه واشینگتن پست گزارش داده است که گروهی از قانون‌گذاران ایالات متحده در پی تشدید تحریم‌ها تا حدی هستند که جلوی صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی به طور کلی گرفته شود.

علاوه بر این آمریکا روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد از تابستان پیش رو، فروش طلا به دولت و شهروندان ایرانی ممنوع خواهد شد.

معاون وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه به کمیته روابط خارجی سنای آن کشور گفت واشینگتن به ترکیه و امارات متحده عربی، که دو کشور اصلی فروشنده طلا به ایران هستند، هشدار داده است تا این کار را متوفقف کنند.
XS
SM
MD
LG