لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۸

رئیس‌جمهوری ترکیه از برنامه‌ریزی برای انجام «عملیات تازه‌» در سوریه خبر داد


رئیس‌جمهوری ترکیه: «ما در حال طرح‌ریزی عملیات تازه در مناطقی دیگر هستیم تا به محل تجمع تروریست‌ها حمله کنیم»
رئیس‌جمهوری ترکیه: «ما در حال طرح‌ریزی عملیات تازه در مناطقی دیگر هستیم تا به محل تجمع تروریست‌ها حمله کنیم»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، می‌گوید کشورش در حال برنامه‌ریزی برای انجام عملیات نظامی تازه‌ای در سوریه علیه گروه‌هایی که آنکارا آن‌ها را «تروریستی» می‌داند، است.

ارتش ترکیه پیش از این به‌طور مستقیم وارد درگیری‌ها در سوریه شده بود و از یک سو به نفرات گروه موسوم به حکومت اسلامی و از سوی دیگر به شبه‌نظامیان کـُرد در آن کشور حمله کرده بود.

گروه «حکومت اسلامی» از سوی سازمان ملل متحد گروهی تروریستی شناخته شده و آتش‌بس‌ها در سوریه شامل آن نمی‌شود. شبه‌نطامیان کـرد که اعضای اصلی ائتلافی مسلح به‌نام «نیروهای دمکراتیک سوریه» هستند، از حمایت آمریکا برخوردارند و در حال حاضر در نبردها علیه «داعش» نقش دارند.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

پیش از این در نـهم فروردین ماه بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه گفته بود عملیات پیشین آن کشور با نام «سپر فرات» به پایان رسیده‌است؛ اما او احتمال آن‌که کشورش دست به انجام کارزارهای نظامی دیگری در سوریه بزند را رد نکرده بود.

در عین‌حال سه روز پس از آن نیز مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرده بود تا زمانی‌که مناطق تحت کنترل نیروهای نظامی آن کشور در شمال سوریه «به مناطق امن تبدیل نشده» و کاملا از وجود آنچه‌ «تروریست‌ها» نامیده بود، «پاکسازی نشده» حضور سربازان ترک در خاک سوریه ادامه خواهد داشت.

اردوغان می‌گوید در بهار سال جاری عملیات برون‌مرزی بیشتری علیه شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کا‌کا و نیز یگان‌های مدافع خلق، یعنی شبه‌نظامیان سوری و هسته اصلی تشکیل‌دهنده «نیروهای دمکراتیک سوریه»، انجام خواهد شد.

رئیس‌جمهوری ترکیه ۱۴ فروردین ماه گفته است «ما در حال طرح‌ریزی عملیات تازه در مناطقی دیگر هستیم تا به محل تجمع تروریست‌ها حمله کنیم».

او محل این عملیات احتمالی را مشخص نکرده است.

نیروهای دمکراتیک سوریه در حال حاضر در نبرد با داعش برای آزادسازی شهر رقه، مرکز حضور گروه حکومت اسلامی در سوریه، هستند. به‌تازگی یک مقام آمریکایی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است این گروه دست به انجام یک عملیات گسترده برای تصرف یک سد در نزدیکی رقه زده‌اند و نیروی هوایی آمریکا نیز در عین حمایت از آن‌ها، «به‌شکل بی‌سابقه‌ای» اقدام به انجام عملیات پشت خط مقدم جنگ با نفرات «داعش» کرده‌است.

سرهنگ جوزف اسکروکا، یکی از مقام‌های روابط عمومی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه گروه «حکومت اسلامی»، گفته بود ائتلاف «برای نخستین بار، همراه 'ائتلاف عربی سوریه' و 'نیروهای دمکراتیک سوریه' دست به جابه‌جایی هوایی نیروی زمینی» زده‌است.

XS
SM
MD
LG