لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

کری: خشونت‌های اوکراین باید متوقف شود


یکی از معترضان پوکه‌های خالی گلوله‌های شلیک‌شده از سوی نیروهای امنیتی را جمع کرده است
یکی از معترضان پوکه‌های خالی گلوله‌های شلیک‌شده از سوی نیروهای امنیتی را جمع کرده است
جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با «محکوم کردن صریح» استفاده از زور از سوی «نیروهای امنیتی علیه غیرنظامیان» خواست تا نیروهای امنیتی عقب بنشینند.

در بیانیه وزیر خارجه آمریکا، اول اسفند، آمده با «خشم و اندوه به بازگشت خشونت‌ها به خیابان‌های کی‌یف می‌نگریم، آنچه امروز جان‌های بیشتری را گرفت… مردم اوکراین سزاوار بسیار بیش از این هستند و نه مرگ بی‌معنی و رنج کشیدن در خیابان‌های یکی از بهترین شهرهای اروپا».

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید مخالفان باید خواست‌های خود را از راه‌های مسالمت‌آمیز دنبال کنند و ما از نیروهای نظامی اوکراین می‌خواهیم که وارد سیاست نشده و اصول حرفه‌ای خود را حفظ کنند.

کری می‌گوید فرصت وجود ندارد و «رئیس‌جمهوری یانوکوویچ باید گفت‌وگو با رهبران مخالفان را جدی گرفته تا سریعا یک دولت انتقالی با حمایت گسترده تشکیل دهد».

به گفته او این تنها راه ایجاد اصلاحاتی سخت ولی اساسی در قانون اساسی و اقتصاد اوکراین بر اساس نیازهای آن است.

وزیر خارجه آمریکا در عین حال از جامعه بین‌المللی خواسته است کمک کند اوکراین به ثبات باز گردد.

یکی از معترضان که در جریان درگیری‌ها آتش گرفته است
یکی از معترضان که در جریان درگیری‌ها آتش گرفته است
این تازه‌ترین واکنش آمریکا پس از آن صورت می‌گیرد که وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم بر مقام‌های دولت اوکراین که «مسئول خشونت‌ها» هستند به توافق رسیدند.

پیشتر نیز ایالات متحده برخی سخت‌گیری‌های روادیدی را برای گروهی از مقام‌های آن کشور وضع کرده بود.

تحریم‌ها وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز شامل «لغو روادید» و نیز مسدود کردن دارایی‌های مقام‌های «مسئول در خشونت‌ها» در دولت اوکراین می‌شود.

ممنوعیت صدور ابزار ضد شورش مانند باتوم نیز از دیگر محدودیت‌های تازه علیه دولت اوکراین اعلام شده است.

در عین حال بنا بر گزارش خبرگزاری اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، «تصمیم دارد گروهی را برای میانجی‌گری میان رئیس‌جمهوری اوکراین و مخالفان به کی‌یف بفرستد».

اختلافات عمده معترضان نزدیک شدن به غرب با دولت هوادار روسیه است که طی هفته‌های گذشته اوکراین را صحنه اعتراضاتی گسترده کرده است.

در خشونت‌های چند روز گذشته ده‌ها نفر جان خود را از دست داده و صدها تن نیز از هر دو طرف -معترضان و نیروهای امنیتی- زخمی شده‌اند.

تازه‌ترین دور از خشونت‌های مرگبار تنها ساعاتی پس از آن آغاز شد که سران احزاب مخالف و دولت برای برقراری «آتش‌بس» و ادامه مذاکرات توافق کرده بودند.

دو طرف دیگری را به تحریک و آغاز درگیری‌ها متهم کرده است.

بنا بر گزارش‌ها لوران فابیوس، رادوسلاو شیکورسکی و فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیران خارجه فرانسه، لهستان و آلمان که به کی‌یف رفته‌اند با ویکتور یانوکوویچ و نیز رهبران معترضان دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

همزمان بنا به گفته کمیته بین‌المللی المپیک از سوچی روسیه، گروهی از ورزشکاران آن کشور که برای شرکت در المپیک زمستانی رفته بودند، اردوهای خود را ترک کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها این گروه از ورزشکاران اوکراینی در اعتراض به خشونت‌ها در آن کشور دست از ادامه بازی‌ها کشیده‌اند.
XS
SM
MD
LG