لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

وزیران اروپایی برای گفت‌وگو درباره پناهجویان گرد می‌آیند


مادر و کودک پناهجو در مرز یونان و مقدونیه
مادر و کودک پناهجو در مرز یونان و مقدونیه

در حالی که تصاویر منتشر شده از بدن بی‌جان ایلان کردی، کودک سوری، در سواحل ترکیه به بازتاب‌های انتقادآمیز و همراه خشم افکار عمومی انجامیده است، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برای بحث در مورد بحران ناشی از پناهجویان گرد هم می‌آیند.

تصویر ایلان کردی، پسربچه ۳ ساله‌ای که قایق حامل او در دریا درهم شکست به طور گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی و محلی و نیز شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرده است.

ایلان، که همراه مادر و دیگر برادرش از غرق شدن قایق جان به در نبردند، به تصویری نمادین از «گسترده‌ترین بحران ناشی از پناهجویان» در اروپا، از زمان پایان جنگ دوم جهانی تبدیل شده است.

طی روزهای گذشته برخی کشورهای اروپایی، مانند آلمان، تصمیم به تسهیل روند درخواست پناهندگی از سوی شهروندان سوری، گرفته‌اند. آلمان کشوری‌ست که انتظار می‌رود به تنهایی مقصد ۸۰۰ هزار پناهجو، تنها در سال جاری میلادی باشد.

اما برخی دیگر کشورهای اروپایی، مانند مجارستان یا جمهوری چک، به واکنش‌هایی، مانند کشیدن حصار یا شماره‌گذاری بر بدن پناهجویان، دست زده‌اند که همراه با انتقاد بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاریس و برلین، موافقت کرده‌اند که اتحادیه اروپا باید از اعضای خود بخواهد شماری حداقلی از پناهجویان را در سرزمین خود پناه دهند.

در عین حال گزارش‌هایی از بریتانیا نیز نشان می‌دهد نخست‌وزیر آن کشور در برابر فشارها، تصمیم گرفته تعدادی بیشتری از پناهجویان را به طور مستقیم از اردوگاه‌های سازمان ملل در مرز سوریه، تحویل بگیرد.

روزنامه بریتانیایی گاردین از قول یک مقام دولتی می‌گوید گفت‌وگوهایی فوری در مورد منابع مالی، جزئیات و شمار دقیق پناهجویانی که پذیرفته خواهند شد، در جریان است.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، قرار است هفته آینده طرحی را برای جابه‌جا کردن دست‌کم ۱۲۰ هزار پناهجو، به دیگر کشورها، جهت کاستن از مشکلات ناشی در مبادی اولیه، ایتالیا، یونان و مجارستان، ارائه کند.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، نیز از اعضا خواسته است برای سکنی دادن دست‌کم ۱۰۰ هزار پناهجو دست به اقدام عملی بزنند.

پیشتر درخواست‌ها برای کمی بیش از ۳۰ هزار نفر بود که اکنون رئیس اتحادیه، آن را سه برابر افزایش داده است.

وزیران خارجی اتحادیه اروپا قرار است روز جمعه، ۱۳ شهریور را به بحث در این موارد اختصاص دهند.

XS
SM
MD
LG