لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

هیئتی از پارلمان اروپا به ایران سفر می‌کند


هانس اسووبودا، رئیس این هیئت، اهل اتریش و رهبر طیف قدرتمند اس اند دی در پارلمان اروپایی‌ست
هانس اسووبودا، رئیس این هیئت، اهل اتریش و رهبر طیف قدرتمند اس اند دی در پارلمان اروپایی‌ست
بنا بر گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، یک گروه سه نفره از طیف سوسیالیست‌ها در پارلمان اروپا برای دیداری چهار روزه، از روز شنبه ۲۷ مهر ماه به تهران سفر می‌کند.

بنا به گزارش خبرگزاری مجلس ایران و پرس‌تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان تلویزیون دولتی این کشور، سرپرستی این هیئت با هانس اسووبودا است.

این دو منبع خبری می‌گویند این هیئت قرار است با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی این نهاد و نیز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

اما آنها در مورد این گفت‌وگوها جزئیاتی منتشر نکرده‌اند.

روزنامه «کوریر» چاپ اتریش نیز خبر این سفر را منتشر کرده است؛ به گزارش کوریر، هیئتی که همراه اسووبودا به تهران سفر می‌کند، عالی‌رتبه‌ترین گروه اروپایی‌ست که پس از انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری، به این کشور می‌رود.

کوریر به نقل از منابعی در بروکسل در عین حال می‌گوید، ملاقات با حسن روحانی «احتمالا به دلایل امنیتی» به طور رسمی تائید یا منتشر نشده است.

این رورنامه اتریشی در خبر خود در مورد سفر این هیئت، به برنامه اتمی ایران و گام‌های اخیرا برداشته شده تهران در مورد آن اشاره کرده است؛ اما جزئیات بیشتری منتشر نشده است.

هانس اسووبودا، رئیس این هیئت، اهل اتریش است. او از سیاستمداران سوسیالیست اروپاست که از سال ۱۹۹۶ در پارلمان این اتحادیه حضور دارد. در پارلمان اروپایی، آقای اسووبودا، رئیس طیف «اس‌ اند دی»ست که گروه‌های گوناگونی از سوسیالیست‌ها را در بر می‌گیرد و در مجموع ۱۹۵ نماینده با آن در ارتباط‌اند. این دومین طیف حاضر در پارلمان فعلی‌ست.

پیش از این نیز در سال گذشته میلادی بنا بود هیئتی از پارلمان اروپایی به ایران سفر کند. در آن زمان، مخالفت ایران با دیدار این گروه با نسرین ستوده، حقوق‌دان ایرانی و جعفر پناهی، فیلم‌ساز، در نهایت باعث لغو این سفر شد.

سرپرستی هیئت پیشین که به ایران سفر نکرد را تاریا کورنبرک از طیف سبزها در پارلمان اروپایی برعهده داشت.

خانم کورنبرک، پیشتر نیز فعالیت‌هایی در مورد مسائل حقوق بشر در مورد ایران داشته است.

البته سبزها در پارلمان اروپایی شمار کم‌تری از نمایندگان را رهبری می‌کنند.

پارلمان اتحادیه اروپا اخیرا با انتشار بیانیه‌ای از ایران خواست تا سعید عابدینی، کشیش ایرانی آمریکایی دربند را، هر چه زودتر آزاد کند.

البته این نهاد سیاسی اروپایی در مورد مسائل گوناگونی با ایران در ارتباط است که برنامه اتمی و نیز تحریم‌ها از جمله آنهاست.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در شهریور ماه در پاسخ به تبریک مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا، به خاطر انتخاب شدن او در این مقام گفته بود پیشبرد روابط با پارلمان اتحادیه اروپا و دیگر نهادهای اروپایی از «اهداف اولیه و جدی دولت یازدهم» است.

آقای روحانی در آن زمان به آقای شولتز نوشته بود که با حضور او در سمت ریاست پارلمان اروپایی روابط ایران و اروپا در دوره پیش رو بهبود و توسعه پیدا کند.

مارتین شولتز خود رئیس پیشین طیف سوسیالیست‌های «اس اند دی» در پارلمان اروپایی بود.
XS
SM
MD
LG