لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

نگرانی‌ها در اروپا در پی نخستین مورد ابولا در اسپانیا


نیروهای امدادی در انتظار پزشکی مبتلا به ابولا در کلینیکی در فرانکفورت آلمان
نیروهای امدادی در انتظار پزشکی مبتلا به ابولا در کلینیکی در فرانکفورت آلمان

پزشکان اسپانیایی پس از آنکه یک پرستار در آن کشور به ابولا مبتلا شده است، شماری را در قرنطینه قرار داده و در حال جست‌وجو برای یافتن کسانی هستند که ممکن است ویروس مرگبار به آنها نیز سرایت کرده باشد؛ آنچه به نگرانی‌ها در قاره اروپا افزوده است.

اتحادیه اروپا خواسته است به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه ویروس توانسته در بخش مراقبت‌های ویژه که تحت کنترل کامل است، به کسی سرایت کند.

پرستاری که رسانه‌های اسپانیایی او را با نام ترسا رومرو، معرفی کرده‌اند در چهارمین دهه از زندگی خود قرار دارد و در بیمارستان لا پاز کارلوس ۳، در مادرید، مشغول به کار بوده است.

این پرستار نخستین کسی است که ویروس، جایی خارج از قاره آفریقا به او انتقال پیدا می‌کند.

پیشتر برای نخستین بار، یک شهروند لیبریایی، که علائم بیماری را در آمریکا از خود نشان داد، نخستین بیمار شناسایی‌شده در خارج از قاره آفریقا بود؛ البته ویروس در خود آفریقا به این بیمار انتقال پیدا کرده بود.

دو شهروند اسپانیایی که در غرب آفریقا، در نقطه حاد شیوع بیماری، داوطلبانه به کمک‌رسانی مشغول بوده‌اند، پس از بازگشت به اسپانیا درگذشتند. پرستاری که به ابولا مبتلا شده، یکی از کسانی بود که به مراقبت از این دو نفر مشغول بود.

دست‌کم ۳۵۰۰ نفر در بدترین مورد از شیوع بیماری مرگبار ابولا که هنوز درمان مشخصی ندارد، در غرب آفریقا جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان، بیماری را تهدیدی برای امنیت جهانی نامیده‌اند.

مقام‌های اسپانیایی گفته‌اند در حال جست‌وجوی کسانی هستند که پرستار بیمار پیش از بستری شدن در روز دوشنبه، با آنها تماس داشته است.

۵۲ نفر تحت نظارت قرار گرفته‌اند که بیشتر آنها کارکنان بیمارستان هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرناندون سیمون، هماهنگ‌کننده دولتی امور بهداشتی به رادیو کادنا سر گفته است «ساده‌انگارانه است که فکر کنیم هیچ امکانی برای سرایت این بیماری وجود ندارد».

همسر پرستار بیمار نیز با «خطر بالای» مبتلا شدن به ویروسی که جان بیش از نیمی از مبتلایان را می‌گیرد، روبه‌رو است.

کمیسیون اروپا از دولت اسپانیا خواسته است تا پاسخگوی اتفاقی که افتاده است باشد.

فردریک وینسنت، سخنگوی کمیسیون اروپا، گفته است «روشن است که جایی مشکلی وجود دارد».

اعضای اتحادیه اروپا بر تمهیدات برای مقابله با ویروس می‌افزایند.

با این همه خبرگزاری فرانسه، از قول پتر پیوت، یکی از دانشمندانی که ابولا را کشف کرده، نقل می‌کند که با وجود خطری که امدادگران با آن روبه‌رو هستند، نگرانی برای شیوع آن در کشورهای توسعه‌یافته وجود ندارد.

اتحادیه اروپا آغاز به انتقال هوایی برخی ملزومات اولیه مانند ماسک، دستکش و دارو، در کشورهای لیبریا، گینه و سیرالئون، مراکز اصلی شیوع بیماری در غرب آفریقا، کرده است.

ابولا ویروسی است با خاصیت سرایت بالا به دیگران و تحقیقات نشان می‌دهد که عمدتا از راه تماس با خون، یا دیگر مایعات بدن یا ترشحاتی مانند خلط بیمار می‌تواند انتقال پیدا کند. این بیماری، تب، استفراغ و خونریزی ایجاد می‌کند.

XS
SM
MD
LG