لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

آمریکا و اروپا به تحریم‌ها علیه مسکو می‌افزایند


ایالات متحده و اروپا، دوشنبه ششم مرداد، توافق کردند تا بر تحریم‌های خود علیه مسکو، به دلیل آنچه غرب «دخالت‌» روسیه در بحران اوکراین توصیف می‌کند، بیافزایند.

تحریم‌های تازه قرار است بخشی از ساز و کار اقتصادی، مالی، انرژی و دفاعی روسیه را در برگیرد و بحث بر سر افزایش آن، عملا با سرنگون شدن هواپیمای مسافربری مالزی در شرق اوکراین، بالا گرفت.

آمریکا و دولت اوکراین معتقدند پرواز شماره ۱۷ مالزی، با موشکی ساخت روسیه که جدایی‌طلبان هوادار مسکو شلیک کرده‌اند، سرنگون شده است؛ رخدادی که به مرگ همه ۲۹۸ سرنشین هواپیما انجامید و شکاف بین روسیه و غرب را بیشتر از گذشته کرد.

مسکو هرگونه دخالت در این سانحه را رد می‌کند.

رهبران آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا بر سر فشارهای جدید بر مسکو در یک کنفرانس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

کاخ سفید نیز پس از آن در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجازات‌های جدید مورد توافق، بخش‌های مهمی از اقتصاد روسیه را هدف می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز نیز از قول تونی بلینکن، یکی از مشاوران امنیت ملی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید «دقیقا این موضوع به خاطر این است که ما هنوز چرخشی استراتژیک از سوی پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) ندیده‌ایم و معتقدیم که ضروری‌ست تا گام‌های تازه برداریم؛ آنچه اروپایی‌ها و آمریکا این هفته قصد دارند انجام دهند».

انتظار می‌رود که رهبران اروپایی در روز سه‌شنبه برای اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو به توافق برسند.

دپيلمات های اروپايی روز جمعه سوم مرداد ماه اعلام کرده بودند که نمایندگان کشورهای عضو اتحاديه اروپا برای اعمال تحريم‌های اقتصادی بيشتر عليه مسکو به توافقی مقدماتی دست پیدا کرده‌اند.

به گفته دیپلمات‌های غربی، تحریم‌های جدید پیشنهادی علیه روسیه شامل جلوگیری از حضور بانک‌های دولتی روسیه در پایتخت‌های اروپایی، محدودیت در عرضه انرژی و انتقال فن‌آوری‌هایی با استفاده دوگانه یا تحریم فروش تسلیحات به آن کشور می‌شود.

روسیه پیشتر به تحریم‌های غرب علیه این کشور واکنش‌های بعضا تندی نشان داده بود.

طرح مقدماتی تحریم‌های اروپا و نیز اضافه شدن چهره‌های جدید روسی به فهرست افرادی که محدودیت‌های مسافرتی و مالی خواهند داشت، چهارم مرداد واکنش خشمگینانه مسکو را همراه داشت.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفته بود «فهرست تحریم‌های جدید این شواهد را در اختیار می‌گذارد که کشورهای اتحادیه اروپا راه کاهش کامل همکاری‌ها با روسیه در زمینه مسائل امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی را در پی‌گرفته‌اند».

دولت آمریکا به تازگی روسیه را متهم کرده است که از داخل خاک خود مواضع دولت اوکراین را هدف آتش توپخانه قرار داده است.

اختلاف و بحران‌ میان غرب و روسیه از زمان جنگ سرد بی‌سابقه ارزیابی شده است. سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزی نیز بیش از گذشته بر تنش‌ها دامن زده است.

XS
SM
MD
LG