لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین به اعتصاب غذای خود «پایان می‌دهند»


وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، با انتشار بیانیه‌ای از سوی ۱۲ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین که در اعتصاب غذا به سر می‌بردند، می‌گوید آنها روز سه‌شنبه، نهم اردیبهشت ماه، به این اعتصاب پایان می‌دهند.

در این بیانیه زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ با تشکر از کسانی که احساسات خود را در مورد رخدادهای آن اعلام کرده‌اند، می‌گویند به اعتصاب غذا پایان داده، در عین حال «همچنان تخلفات مذکور را تعقیب می‌کنند».

آنها همچنین از دیگر زندانیان بند ۳۵۰ و نیز زندانیان زندان رجایی‌شهر که به این اعتصاب غذا پیوسته‌اند نیز خواسته‌اند تا به آن خاتمه دهند.

مخالفان و معترضان در ایران، پنج‌شنبه، ۲۸ فروردین ماه، گفته بودند که ماموران و زندانبانان در اوین، اقدام به حمله و ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ کرده‌اند.

این موضوع -به گفته آنها- به زخمی شدن گروهی از زندانیان و انتقال برخی از آنها به مراکز درمانی، خارج از زندان انجامیده بود.

اما رئیس سازمان زندان‌ها این موضوع را تکذیب کرده است. او خود پس از این موضوع -به گفته سخنگوی قوه قضائیه- ارتقا مقام یافته به ریاست دادگستری استان تهران انتقال پیدا کرد.

از سوی دیگر خانواده زندانیان بند ۳۵۰، که برخی از آنها در گفت‌وگو با رادیو فردا موضوع ضرب‌وشتم بستگان خود را تائید کرده بودند، از چهار مقام قضایی ایران شکایت کرده‌اند.

در بیانیه منتشر شده از سوی زندانیان اعتصاب‌کننده آمده است «آنچه در پنجشنبه سیاه بند ۳۵۰ روی داد، حادثه‌ای است که اگر همچنان به آن رسیدگی بی‌طرفانه نشود، لکه ننگش بر دامان آمران و عاملان آن ماندگار خواهد شد.»

این زندانیان از مقام‌های مسئولی که رخدادهای اوین را انکار کرده‌اند نیز انتقاد کره و گفته‌اند «مسئولان مربوطه که به جا بود اولین کسانی باشند، که در مقابل آن ظلم فاحش بایستند و با متخلفان و قانون‌شکنان برخورد کنند، چشمان خود را بستند و واقعیات روشن‌تر از روز را انکار کردند؛ هرچند که این انکار واقعیات مسلم و استنکاف از رسیدگی بی‌طرفانه به موضوع، خود بیش از هر امر دیگری به قضاوت افکار عمومی کمک کرد.»

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، از جمله کسانی بود که با ابراز نگرانی از رخدادهای بند ۳۵۰ اوین، از دولت حسن روحانی خواسته بود تا با «اعمال مختصر اختیارات باقی‌مانده» برای قوه مجریه «جلوی نقض‌های قانون اساسی» را بگیرد.
XS
SM
MD
LG