لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

آمریکا همچنان «مصمم» به تحویل هواپیماهای جنگی به مصر است


ایالات متحده با وجود دستور باراک اوباما در بازنگری در ارسال کمک به مصر پس از سرنگونی محمد مرسی، برای عملی کردن قرارداد ارسال هواپیماهای اف-۱۶ به مصر طی هفته‌های پیش رو مصمم است.

مقام‌های دفاعی آمریکا نوزدهم تیرماه به خبرگزاری رویترز گفتند این موضوع با وجود رخدادهای اخیر در مصر عملی می‌شود.

آمریکا از «کودتا» نامیدن رخدادهای مصر خودداری کرده است، اما از سوی دیگر نگرانی خود را در مورد دخالت ارتش در اوضاع نیز نشان داده و خواسته است تا دولت هر چه زودتر به دست غیرنظامیان بازگردد.

چنانچه واشینگتن رخدادهای مصر را «کودتا» بنامد، بنا بر قوانین آن کشور، کمک‌های آن به مصر نیز باید با بازنگری و تعلیق روبه‌رو شوند.

جنگنده‌های اف-۱۶ قرار است تا ماه آینده میلادی در اختیار ارتش مصر قرار گیرند و بخشی از بسته کمکی نظامی آمریکا به قاهره به شمار می‌روند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته به خبرنگاران گفت در شرایط فعلی به نفع آمریکا نیست تا در برنامه کمکی خود تغییری ناگهانی ایجاد کند.

این مقام کاخ سفید می‌گوید ساز و کار اداری برای بازبینی رخداهای مصر به زمان نیاز دارد.

کمک‌های نظامی آمریکا به مصر سالانه نزدیک به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است.

مصر از مهم‌ترین کشورهای جهان است که از آمریکا کمک نظامی دریافت می‌کند.

کاخ سفید در عین حال بیانیه‌ای صادر کرده است که نشان از دستور رئیس‌جمهوری برای «بازبینی» در ارسال کمک به ارتش مصر دارد. این بیانیه گفته‌های هفته گذشته اوباما را در این مورد بازتاب می‌دهند.

سرنگونی محمد مرسی در مصر با راهپیمایی‌ها و درگیری‌های خونباری همراه بود که از هر دو سوی مخالفان و موافقان او قربانی گرفته است. بنا به گفته مقام‌های امنیتی مصر شماری از نیروهای نظامی و انتظامی نیز در این بحران سیاسی و اجتماعی کشته شده‌اند.

در ناآرامی‌ها و درگیری‌های روز دوشنبه در برابر مقر گارد ریاست‌جمهوری، جایی که گفته می‌شود محمد مرسی در آن نگهداری می‌شود، بیش از ۵۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

اخوان‌المسلمین، ارتش و دولت موقت مصر، این گره اسلام‌گرای هوادار مرسی را به ایجاد این خشونت متهم کرده است.

دولت موقت مصر دستور دستگیری شماری از رهبران اخوان‌المسلمین را نیز صادر کرده است.

اخوان‌المسلمین و هوادارانش گفته‌اند به تحصن‌ها و اعتراضات خود علیه سرنگونی محمد مرسی ادامه می‌دهند.

آنها این اقدام را «کودتا» می‌نامند و اعلام کرده‌اند در تشکیل دولتی که قرار است جانشین کابینه محمد مرسی شود شرکت نمی‌کند.
XS
SM
MD
LG