لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

«دیسلایک» در فیس‌بوک؟


تصویر تخیلی و احتمالی برای گزینه «دیسلایک»؛ هر چند هنوز مشخص نیست فیس‌بوک برای ابراز «همدردی» از چه گزینه‌ای استفاده خواهد کرد
تصویر تخیلی و احتمالی برای گزینه «دیسلایک»؛ هر چند هنوز مشخص نیست فیس‌بوک برای ابراز «همدردی» از چه گزینه‌ای استفاده خواهد کرد

رسانه اجتماعی فیس‌بوک که حالا بیشترین شمار کاربران را در میان وب‌سایت‌های جهان دارد، مدت‌ها در برابر ایده داشتن گزینه «دیسلایک» یا «نپسندیدم» در مقابل «لایک» یا «پسندیدم» مقاومت می‌کرد.

اما مارک زاکربرگ، موسس این وب‌سایت، گفته است که به دنبال راه‌هایی برای نشان‌دادن «همدردی» در فیس‌بوک هستند و به زودی زود طرحی را برای آزمایش به کاربران ارائه خواهند کرد. زاکربرگ مشخص نکرد که آیا این ابزار گزینه «دیسلایک» خواهد بود یا نام دیگری خواهد داشت.

تا به حال دلیل فیس‌بوک برای نداشتن چنین گزینه‌ای این بود که قرار نیست این شبکه اجتماعی به پراکندن منفی‌گرایی یا نفرت بپردازد.

در واقع آنها نمی‌خواستند کاربران از ابزار فیس‌بوک برای نشان دادن عصبانیت، خشم، یا آزار دیگران استفاده کنند یا به هم رای منفی بدهند.

در حال حاضر فیس‌بوک از الگوریتم‌های مخصوصی برای انتخاب محتوای «فید» افراد استفاده می‌کند. این به این معنی است که کاربران لزوما همه به روز رسانی‌های دوستان یا صفحاتی را که «لایک» کرده‌اند را نمی‌بینند. بلکه فیس‌بوک بر اساس الگوریتم هایی که از رفتار سابق کاربران و همینطور تبلیغات هدف‌دار شکل گرفته است محتوای این فید را برای هر فرد مشخص می‌کند.

همین‌طور وقتی پُستی مورد پسند کاربران بیشتری قرار می‌گیرد (لایک‌های بیشتری از طرف کاربران دریافت می‌کند) امکان دیدن آن در فید‌ها بیشتر می‌شود.

اما از آنجا که «لایک» به معنای دوست داشتن محتوای یک نوشته یا عکس است، مطالب ناراحت‌کننده (مثل اخبار جنگ و کشتار) غالبا کمتر «لایک» دریافت می‌کنند ولی این به معنای نخوانده‌شدن آنها نیست.

در واقع «لایک» نشان دهنده رابطه خواننده با یک محتوا است.

الگوریتم‌های که بر اساس «لایک» یا «پسندیدن» مخاطب محتوای خاص را تشخیص می‌دهند، در نوشته‌های یا عکس‌های این‌چنینی نمی‌توانند رابطه‌ای را بین کاربر و محتوا حدس بزنند.

در واقع می‌شود گفت که گزینه «دیسلایک» یا جایگزینی که فیس‌بوک قرار است برای «همدردی»ارائه کند، جای خالی این رابطه‌ها را در الگوریتم‌های فیس‌بوک پر خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG