لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۸

فیس‌بوک درخواست‌های دولت آمریکا برای اطلاعات را منتشر کرد


شبکه اجتماعی فیس‌بوک ۲۴ خرداد ماه، برای نخستین بار اعلام کرد چند بار دولت آمریکا برای گرفتن اطلاعاتی در مورد کاربران آن درخواستی را روانه آن شبکه کرده است.

فیس‌بوک با بیش از یک میلیارد کاربر، بزرگ‌ترین شبکه مجازی اجتماعی‌ست و شنودهای اطلاعاتی دولت آمریکا که به موضوعی جنجالی تبدیل شده، طی سال‌های گذشته دامن آن را نیز گرفته است.

فیس‌بوک می‌گوید در شش ماه دوم سال گذشته میلادی، بین ۹ تا ۱۰ هزار درخواست برای برملا کردن اطلاعات دریافت کرده است؛ این درخواست‌ها در مورد حدود ۱۸ تا ۱۹ هزار حساب کاربری در این شبکه بوده است؛ از آنجایی‌که مشخص نیست این حساب‌‌های کاربری به چند کاربر واقعی منتهی می‌شده است، نمی‌توان شمار کسانی را که در فیس‌بوک ردیابی اطلاعاتی شده‌اند را بر اساس این آمار بیان کرد.

تد اولیوت، از اعضای بلندپایه این شبکه اجتماعی در وبلاگ خود نوشته است که این درخواست‌ها از مسائل جزئی -مانند کلانتری که دنبال بچه گم‌شده می‌گشته- تا موضوعاتی مربوط به امنیت ملی را در بر گرفته است.

فیس‌بوک می‌گوید بنا بر قانون نمی‌تواند جزئیاتی در مورد ردیابی‌های اطلاعاتی مربوط به مسائل امنیت ملی را فاش کند.

پیشتر گفته شده بود که چندین ابرشرکت اینترنتی، از جمله فیس‌بوک، مایکروسافت، گوگل و یاهو مخفیانه اطلاعاتی را در مورد کاربران خود در اختیار سازمان امنیت ملی آمریکا قرار داده‌اند.

شنود و ردیابی‌های خصوصی اطلاعاتی به دست سازمان امنیت ملی آمریکا و برملا شدن آن این روزها با جنجالی کم‌سابقه در آمریکا طی سال‌های اخیر تبدیل شده است.

اطلاعات در مورد این شنودها نخستین بار به روزنامه‌ها راه یافت و طی روزهای گذشته مشخص شد که برملا کننده آن‌ها ادوارد اسنودن ۲۹ ساله است که پیشتر برای ساز وکارهای دفاعی و امنیتی آمریکا کار می‌کرده است.

گزارش‌ها در مورد «ادامه سیاست شنود سازمان‌یافته مکالمات تلفنی میلیون‌ها شهروند آمریکایی» و «ردیابی اطلاعاتی آنها» در دولت باراک اوباما، موجی از اعتراض را در میان گروهی از سیاستمداران و کوشندگان آزادی‌های مدنی در این کشور به دنبال داشته است.

با این همه، کاخ سفید شنودها را «ابزاری مهم در محافظت از کشور در برابر تهدیدهای تروریستی» توصیف کرده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نیز از آن دفاع کرده است.
XS
SM
MD
LG