لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

نیروهای عراقی عملیات بازپس‌گیری فلوجه از «داعش» را آغاز کردند


نخست‌وزیر عراق اعلام کرد عملیات نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان هوادار دولت برای بازپس‌گیری شهر فلوجه، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های خلافت خودخوانده اسلامی، آغاز شده‌است. فلوجه بیشتر از دو سال قبل به تصرف «داعش» درآمده بود.

حیدر عبادی سوم خرداد در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته‌است «ساعت صفر برای آزادسازی فلوجه فرا رسید. لحظه پیروزی نزدیک است و داعش راهی ندار جز فرار.»

آغاز رسمی عملیات، ساعاتی پس از آن است که دولت بغداد از شهروندان فلوجه خواسته بود با استفاده از برخی دالان‌های امنی که آماده کرده، شهر را موقتا ترک کنند.

به گفته نخست‌وزیر عراق، در عملیات فلوجه یگان‌های ارتش، پلیس و نیروهای ضدتروریستی در کنار شبه‌نظامیان عشیره‌ای و ائتلافی شبه‌نظامی از گروه‌های عمدتا شیعه حضور خواهند داشت.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های عراقی می‌گوید گروه‌های شبه‌نظامی شیعه، از جمله گروه‌هایی که از حمایت تهران برخوردار هستند، ممکن است عمدتا در خارج از شهر حضور داشته باشند، به ویژه که آنها در نبردهای رمادی نقش دارند و دولت در تلاش است جلوی تنش‌های مذهبی احتمالی را بگیرد.

قرار است ائتلاف به رهبری ایالات متحده نیز در پوشش هوایی این عملیات کمک کند و مواضع و نیروهای داعش را هدف قرار دهد.

فلوجه در زمستان ۱۳۹۳ به تصرف گروه داعش درآمد؛ در همان آغاز پیشروی‌های عمده این گروه. اندکی بعد از آن گروه دولت اسلامی عراق و شام، در عراق و سوریه اعلام خلافت کرد.

این شهر در ۵۰ کلیومتری بغداد قرار دارد؛ شبه‌نظامیان افراطی از طریق آن پیشروی‌هایی نیز به سوی پایتخت عراق داشتند و به نزدیکی فرودگاه بین‌الملی این شهر نیز رسیده بودند. [بیشتر بخوانید]

تلاش‌های اولیه نیروهای امنیتی عراق، در حالی‌که کشور نیز در وضعیت سیاسی مبهمی قرار داشت، برای بازپس‌گیری شهر موفقیتی همراه نیاورد.

فلوجه طی یک سال گذشته در محاصره ارتش و شبه‌نظامیان مخالف «حکومت اسلامی» است.

نخست‌وزیر عراق گفته هدف نیروهای امنیتی آزادسازی غیرنظامیان از بند داعش و «تروریسم» است.

دولت عراق از شهروندانی که موفق به خروج از شهر نشده‌اند خواسته تا در محل سکونت خود پرچم سفید به اهتزاز درآورند؛ گفته می‌شود این روش در موارد پیشین به جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان کمک‌هایی کرده‌است.

XS
SM
MD
LG