لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

عفو بین‌الملل: گرفتن آزمایش بکارت از آتنا فرقدانی مصداق شکنجه است


سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید گرفتن آزمایش اجباری «بکارت و بارداری» از آتنا فرقدانی، نقاش زندانی، به اتهام «رابطه نامشروع جنسی»، به این خاطر که با وکیلش دست داده، یکی دیگر از موارد «شرم‌آور» زیرپا گذاشتن حقوق زنان در ایران است.

این سازمان مدافع حقوق بشر می‌گوید از منظر قوانین بین‌المللی، «تست بکارت» شکلی از خشونت و تبعیض علیه زنان به شمار می‌رود و بر اساس ماده هفتم «میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی»، این کار «شکنجه» محسوب می‌شود.

ایران از امضاکنندگان «میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» است که در سال ۱۳۵۴، به تصویب رسید.

سازمان عفو بین‌الملل، خانم فرقدانی را «زندانی عقیده» معرفی می‌کند. مدیر این سازمان در امور شرق میانه و شمال آفریقا، خواستار انجام تحقیقاتی مستقل و شفاف در مورد اتهامات مربوط به انجام شکنجه و بدرفتاری علیه خانم فرقدانی و محاکمه مسببان آن شده است.

رها بحرینی، پژوهشگر مسائل ایران در سازمان عفو بین‌الملل، نیز به به رادیو فردا می‌گوید از نظر این سازمان، انجام «تست بکارت و بارداری» روی این زندانی، تحقیر‌آمیز و مصداق شکنجه و خشونت علیه زنان است.

سازمان بهداشت جهانی از تمام کشورهای جهان خواسته است تا از انجام «آزمایش‌های بکارت»، تحت هر شرایط و به هر دلیلی، دست بردارند.

آتنا فرقدانی، نقاش و کارتونیست ایرانی، از جلمه به خاطر کشیدن کارتونی از نمایندگان مجلس، از سال ۱۳۹۳ بازداشت شده است.

او پیشتر به وبت‌سایت جرس گفته بود که نقاشی‌های انتقادی‌اش و همچنین ارتباطش با خانواده قربانیان جنبش سبز و بهائیان محور اصلی بازجويی‌هايش بوده است.

خانم فرقدانی و وکیل او، محمد مقیمقی به اتهام «ارتباط نامشروع غیرزنا» نیز به صورت غیرعلنی دادگاهی شده‌اند.

خانم فرقدانی به ۱۲ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده است.

سازمان‌ها و نهادهای گوناگون جهانی، از «عفو بین‌الملل» تا «شبکه جهانی کارتونیست‌ها» خواستار آزادی او شده‌اند.

آتنها فرقدانی در زمانی که از بازداشت اولیه به دست نیروهای سپاه پاسداران، آزاد شده بود، در ويدئويی اينترنتی از نصب «دوربين‌های مدار بسته در دستشويی‌ها و حمام‌های» بند دو الف سپاه پاسداران خبر داد.

XS
SM
MD
LG