لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

«فتح‌الشام» به گروه‌های وابسته به «ارتش آزاد» سوریه حمله کرد


شماری از اعضای فتح‌الشام در حال گوش دادن به یک سخنرانی؛ تابستان گذشته اطراف حلب
شماری از اعضای فتح‌الشام در حال گوش دادن به یک سخنرانی؛ تابستان گذشته اطراف حلب

شبه‌نظامیان جبهه فتح‌الشام (جبهه‌النصره سابق)، به حملاتی علیه شبه‌نظامیان گروه‌هایی که زیر پرچم «ارتش آزاد سوریه» قرار دارند، دست زده‌است. این گروه افراطی، ارتش آزاد را متهم به «توطئه» علیه خود، در جریان مذاکرات آستانه در قزاقستان کرده‌است.

آتش‌بس سوریه و نیز مذاکرات در قزاقستان، جبهه فتح‌الشام را در بر نمی‌گیرد -گروهی که پیشتر با نام جبهه‌النصره و شاخه‌ای از القاعده شناخته می‌شد. آتش‌بس، گروه موسوم به حکومت اسلامی را نیز در بر نمی‌گیرد. ارتش آزاد سوریه، از گروه‌های مختلف شورشی و مخالف بشار اسد تشکیل شده است، از جمله گروه‌های سلفی یا گروه‌هایی با انگیزه‌های مذهبی کم‌تر.

خبرگزاری رویترز، شِــشم بهمن‌ماه، به نقل از یکی از مقام‌های «ارتش آزاد» گفته است «جبهه‌النصره می‌خواهد کار ارتش آزاد را یک‌سره کند». این مقام شبه‌نظامی که نامش فاش نشده می‌گوید اگر اعضای فتح‌الشام موفق شوند «کار کسانی که در جریان مذاکرات آستانه شرکت کرده‌اند، تمام است».

حملات شبه‌نظامیان افراطی به گروه‌های وابسته به «ارتش آزاد» در شمال‌غرب سوریه رخ داده، جایی که آخرین مرکز عمده حضور مخالفان بشار اسد به‌شمار می‌رود. این حملات، و پیشروی‌های احتمالی فتح‌الشام، در عین حال ممکن است به بشار اسد و متحدان آن اجازه دهد تا دست به حملات گسترده‌ای بزنند و منطقه را به کنترل خود درآورند.

مقام‌های وابسته به ارتش آزاد به رویترز گفته‌اند که فتح‌الشام به مناطق تحت کنترل «جیش‌المجاهدین» در غرب حلب حمله کرده‌است. یکی از این مقام‌ها گفته احتمالا مابقی گروه‌ها نیز هدف حملات قرار خواهند گرفت، مگر اینکه تجدید قوا کرده و در برابر فتح‌الشام بایستند؛ آنچه تا کنون با موفقیت چندانی همراه نبوده‌است.

شبه‌نظامیان جبهه‌النصره سابق به زندان مرکزی ادلب نیز حمله کرده‌اند. آن‌طور که سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید یکی از اهداف این حمله آزاد کردن زندانیان بود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید تاخت‌وتاز تازه فتح‌الشام علیه گروه‌های وابسته به ارتش آزاد سوریه، ضربه‌ای به مذاکرات و تلاش‌های روسیه، ترکیه و ایران در قزاقستان است.

روسیه و ایران از مهم‌ترین حامیان اسد هستند و ترکیه از شماری از گروه‌های وابسته به ارتش آزاد حمایت می‌کند.

جبهه‌ فتح‌الشام در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شده گفته بود، «علیه توطئه‌ها»، دست به اقدامی پیش‌گیرانه خواهد زد. به گفته این گروه افراطی «کنفرانس‌ها و مذاکرات» با هدف «تغییر جریان انقلاب و پیوستن به رژیم جایت‌کار [بشار اسد]» صورت می‌گیرد.

همزمان گروه احرارالشام، یکی دیگر از گروه‌های بزرگ شورشی که در عین‌حال از گروه‌های سلفی به‌شمار می‌رود، فتح‌الشام را متهم کرده که مذاکره را رد کرده و تهدید کرده در صورت ادامه نبردها، «هزینه هرچه باشد، دست به مقابله‌به‌مثل خواهیم زد».

ایران، روسیه و ترکیه، در بیانیه‌‌ای در آخرین روز مذاکرات آستانه، خواستار ادامه آتش‌بس در سوریه و ادامه «فرایند سیاسی» برای حل بحران شدند. جنگ داخلی سوریه در آستانه‌ی ورود به شـشمین سال پیاپی است.

XS
SM
MD
LG