لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

قهرمان «مردان آهنین»: فدراسیون می‌گفت بروید دارو بفروشید


محراب فاطمی از شاخص‌ترین قهرمانان رقابت‌های قدرتی «مردان آهنین» است. مسابقاتی که از برنامه‌های نوروزی صداوسیما بود و بینندگان پرتعدادی داشت.

او همچنین قهرمان پاورلیفتینگ آسیا شد و سابقه شرکت در رقابت‌های لیگ برتر کشتی آزاد را نیز دارد.

تب مسابقات مردان آهنین که از اواخر دهه ۷۰ آغاز شده بود، پس از یک دهه ناگهان فروکش کرد.

درگیری‌ فیزیکی بین برخی شرکت‌کنندگان و حاشیه‌های متعدد پیرامون برخی نفرات حاضر در مسابقات، از جمله دلایلی بود که کمرنگ شدن رقابت‌های «زور ورزی» نزد افکار عمومی را در پی داشت.

محراب فاطمی از پایه‌گذاران این رشته و در ایران بود و خود نیز چهار دوره عنوان قهرمانی را کسب کرد. فاطمی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا، از «فساد مالی و سوءاستفاده‌های فراوان» در این رقابت‌ها صحبت کرده است.

او درباره دلایل نزول این مسابقات می‌گوید: «همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه اسپانسر میلیاردی آمد. فدراسیون پولی به قهرمانان نداد، ما هنرپیشه‌هایی بودیم که مجانی کار می‌کردیم اما پول به جیب افراد خاص رفت. رییس فدراسیون می‌گفت همین که تلویزیون شما را نشان می‌دهد باید پول هم بدهید.»

فدراسیون‌ها وظیفه دارند ورزشکاران رشته خود را از هرگونه مواد ممنوعه نیروزا و داروهای غیر مجاز بر حذر دارند. هرگونه تخطی از این موضوع می‌تواند محرومیت و تعلیق از سوی فدراسیون‌های جهانی را در پی داشته باشد.

اما آنطور که فاطمی می‌گوید، فدراسیون خود مروج این تخلف بوده است و به جای جلوگیری از تجارت دارو، قهرمانان را تشویق به این امر مجرمانه می‌کرده است.

فاطمی می‌گوید: رییس فدراسیون می‌گفت شما در این برنامه معروف می‌شوید و باشگاه می‌زنید. می‌توانید به افرادی که عاشق این رشته هستند دارو بفروشید!

او تاکید کرد: در قدراسیون، کار دست عده‌ای است که دنبال منافعشان هستند. با وجودیکه مسابقه انتخابی داشتیم، اما مسئولان برنامه از برخی زیرمیزی می‌گرفتند تا نام‌شان را جزو شرکت کنندگان مسابقه بگذارند.

او می‌گوید برخلاف اغلب قهرمانان بدنسازی، شغل خودش باشگاه‌داری نیست. زیرا «همه به محض ورود به این رشته دنبال این هستند که با زدن آمپول، سریعاً خودی نشان بدهند.»

فاطمی گفت: با چشمان خودم دیده‌ام که افرادی به خاطر زدن آمپول‌های مختلف از دنیا رفته‌اند. این آمار در باشگاه‌های بدنسازی رو به رشد است. مافیای دارو در بدنسازی بیداد می‌کند و کسی هم نیست که جلوی این افراد را بگیرد.

قهرمان سابق مسابقات مردان آهنین یادآور شد: جوان ۱۵ ساله در رختکن آمپول می‌زند. به دفعات دیده‌ام که نفراتی با این داروها مرده‌اند. یکی از دوستانم ۸۰ کیلو بود، می‌خواست چند روز مانده تا ازدواجش به ۹۵ کیلوگرم برسد. متاسفانه استروئید مصرف کرد و اجل فرصت نداد مراسم دامادی خود را ببیند.

این داروها چگونه تهیه می‌شوند؟ فاطمی معتقد است: افرادی با واردات استروئید و پخش در باشگاه‌های بدنسازی درآمد بسیار بالایی دارند. در دبی، داروهای منقضی را تاریخ جدید می‌زنند و به ایران می‌آورند. ۹۹ درصد پروتئین و آمینویی که از دبی وارد ایران می‌شود فاسد است.

او در صحبت‌های خود با خبرگزاری ایسنا تاکید کرد: یک نفر بیاید و جلوی مرگ جوان‌ها را بگیرد. شدیداً احساس خطر می‌کنم. از مسئولان می‌خواهم استروئیدها را جزو موارد قاچاق قرار دهند و با توزیع کنندگانش برخورد کنند.

محراب فاطمی بر این باور است که برای موفقیت در این ورزش «باید در فدراسیون خرج کنی. تا به یک سری افراد پول ندهی به جایی نمی‌رسی.»

به گفته او، یکی از ورزشکاران که وضع مالی مناسبی نداشت به خاطر اینکه بتواند در مسابقه‌ قوی‌ترین مردان شرکت کند «طلاهای زن و بچه‌ و مادرش را فروخت تا بتواند زیرمیزی بدهد.»

فدراسیون پرورش اندام و فدراسیون ورزش‌های همگانی تاکنون واکنشی به اظهارات فاطمی نشان نداده‌اند. قبلاً نیز هر بار اتهامات مشابهی مطرح شده، واکنشی جز تکذیب مسئولین را در پی نداشته است.

XS
SM
MD
LG