لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

اف‌بی‌آی در مورد حملات پیچیده هکرهای ایرانی «هشدار داد»


پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، به موسسات تجاری آن کشور در مورد حملاتی پیچیده از سوی هکرهایی از ایران «هشدار داده است»؛ پیمانکاران دفاعی، شرکت‌های انرژی و موسسات آموزشی در میان ارگان‌هایی هستند که ممکن است هدف احتمالی چنین حملاتی قرار گیرند.

خبرگزاری رویترز که ۲۱ آذر ماه این گزارش را منتشر کرده، می‌گوید نسخه‌ای از هشدار «محرمانه» اف‌بی‌آی را دیده است.

این عملیات احتمالی شبیه آنچه شرکت امنیت سایبری «سایلنس» ده روز پیش در مورد آن هشدار داد، پیش‌بینی شده‌ است. با این همه استوارت مک‌کلور، مدیر اجرایی «سایلنس» گفته است هشدار اف‌بی‌آی نشان می‌دهد که این کارزار ممکن است بزرگ‌تر از آن چیز باشد که تحقیات شرکت او تخمین می‌زند.

[بیشتر بخوانید: «هکرهای ایرانی شرکت‌های انرژی و هواپیمایی را هدف گرفته‌اند»]

شرکت امنیت سایبری «سایلنس» در کالیفرنیا، ۱۱ آذر ماه، در گزارشی گفته بود هکرهای ایرانی طی دو سال گذشته به خطوط هواپیمایی شرکت‌های بزرگ، و همچنین به شرکت‌های فعال در بخش انرژی و موسسات دفاعی در سراسر جهان رخنه کرده‌اند.

این موسسه نظارتی بر فضای سایبر ابراز نگرانی کرده بود که اگر جلوی فعالیت‌های هکرهای ایرانی گرفته نشود، امنیت جهان خارج از فضای سایبر نیز به خطر بیافتد.

پلیس فدرال آمریکا در هشداری که منتشر کرده از موسسات و شرکت‌های تجاری خواسته است، چنانچه احساس کردند هدف حملات قرار گرفته‌اند با اف‌بی‌آی تماس بگیرند.

به گفته خبرگزاری رویترز، مدارک فنی اف‌بی‌آی نشان از آن دارند که حملات هکرها به طور مشخص از دو آدرس آی‌پی، داخل ایران انجام می‌شود؛ با این همه آنها را به «دولت ایران» نسبت نمی‌دهد.

اما شرکت سایلنس پای دولت را نیز به میان کشیده و می‌گوید معتقد است که تهران پشت این حملات قرار دارد.

حمید بابایی، سخنگوی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل، گفته‌های سایلنس را رد کرده و گفته چنین چیزی «بی‌مبنا» است. آقای بابایی در عین حال افزوده است که این اتهام‌ها برای «ایجاد بحران و چالش در روند مذاکرات هسته‌ای» زده شده است.

وزارت دفاع و سازمان امنیت ملی ایالات متحده هنوز به این گزارش جدید و آنچه هشدار اف‌بی‌آی بیان شده، واکنشی نشان نداده‌اند.

در کنار ایران، چین و روسیه از جمله کشورهایی هستند که به انجام حملات به برخی شرکت‌ها و موسسات آمریکایی متهم هستند؛ ایالات متحده و اسرائیل نیز متهم به تولید و گسترش بدافزارهایی هستند که از جمله فعالیت‌های هسته‌ای ایران را هدف گرفته است.

XS
SM
MD
LG