لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

بیش از ۱۳۰ هزار هکتار در آتش‌سوزی گسترده کالیفرنیا سوخت


آتش‌سوزی در ایالت کالیفرنیای آمریکا که از چند روز پیش بر اثر صائقه آغاز شد طی روز دوشنبه بر اثر وزش بادهای گرم گسترش یافت.

شبکه خبری سی‌انءان به نقل از اداره جنگلبانی کالیفرنیا گزارش می‌دهد که اکنون حدود ۱۰ هزار مامور آتشن‌شانی در تلاش برای کنترل ۲۱ مورد آتش‌سوزی در مناطق مختلف این ایالت هستند.

بزرگ‌ترین مورد از این آتش‌سوزی که به «آتش راکی» معروف است، تاکنون بیش از ۵۴ هزار هکتار را سوزانده است.

به گفته مسئولان اداره آتش‌نشانی با توجه به خشکسالی گسترده امسال در ایالت کالیفرنيا غروب روز یکشنبه و صبح دوشنبه دامنه این آتش‌سوزی گسترش یافته است. این آتش‌سوزی به خصوص در شمال غربی ساکرامنتو گسترش یافته و به گفته مقام‌های آتش‌نشانی حدود ۱۲ هزار نفر از مردم مجبور شده‌اند منطقه را ترک کنند و یا برای تخلیه منازل خود در حال آماده‌باش هستند.

فقط در همین منطقه بیش از دو هزار مامور آتش‌نشانی، ۱۸۰ خودرو، چهار فروند هواپیما و ۱۹ هلیکوپتر مخصوص مهار آتش در عملیات کنترل و مهار حریق شرکت دارند.

به گفته مقام‌های آتش‌نشانی و جنگلبانی کالیفرنیا در سراسر این ایالت بیش از ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی سوخته‌اند.

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی وقوع صائقه در سطح منطقه بر مشکل افزوده است. طی چند روز اخیر هزاران مورد صائقه در مناطق شمالی ایالت کالیفرنیا روی داده و در بسیاری از موارد موجب وقوع آتش‌سوزی‌های کوچکی شده‌اند.

در عین حال بر اثر تندبادهایی که همراه با این صائقه‌ها روی داده‌اند باران چندانی نباریده است.

در بخش اعظم ایالت کالیفرنا طی روز دوشنبه وزش بادهای گرم موسمی ادامه خواهد یافت و این موضوع خطر گسترش دامنه آتش‌سوزی را تشدید می‌کند.

ماموران آتش‌نشانی معمولا در طول شب می توانند تا حدی در کار کنترل حریق پیشرفت کنند چون میزان رطوبت افزایش یافته و از تحرک آتش کاسته می‌شود. اما به گفته مقام‌های آتش‌نشانی در این مورد مشخص وضعیت متفاوت بوده و در طول شب از تحرک و گسترش آتش‌سوزی کاسته نشد.

تاکنون یک نفر از ماموران آتش‌نشانی جان خود را از دست داده است. بر اثر این آتش‌سوزی که به گفته مقام‌های محلی کاملا بی‌سابقه است، تاکنون بیش از ۲۰ خانه ویران شده‌اند و خطر گسترش آن چند هزار خانه دیگر را تهدید می‌کند.

مقام‌های جنگلبانی و اداره آتش نشانی در سراسر ایالت حالت آماده‌باش اعلام کرده و می‌گویند در شرایط جوی این روزها و هوای خشک امسال هر جرقه کوچکی می‌تواند به یک آتش‌سوزی بزرگ تبدیل شود.

XS
SM
MD
LG