لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

ویتنام جست‌وجوی هوایی خود به دنبال هواپیمای گمشده را معلق کرد


طی روزهای گذشته نیروی هوایی ویتنام بخش‌های زیادی از مناطق دریایی خود را تحت جست‌وجو قرار داد
طی روزهای گذشته نیروی هوایی ویتنام بخش‌های زیادی از مناطق دریایی خود را تحت جست‌وجو قرار داد
در حالی‌که مالزی اعلام کرده است دایره جست‌وجوی برای پرواز ناپدید شده ۳۷۰ خطوط هوایی آن کشور را با صدها کیلومتر فاصله از نقطه قبلی به دریای آندامان گسترش می‌دهد، ویتنام نیز می‌گوید جست‌وجویی هوایی خود را فعلا متوقف می‌کند.

پام کوی تیو، وزیر حمل و نقل ویتنام، اعلام کرد دولت آن کشور تا زمانی که مالزی مسیر جدید احتمالی برای تحقیق به دنبال هواپیمای ناپدید شده را مشخص کند، جست‌وجوهای هوایی خود را موقتا معلق می‌کند. البته جست‌وجوهای دریایی این کشور در حوزه‌ای کوچک‌تر ادامه پیدا می‌کند.

جست‌وجوهای چهار روز گذشته به دنبال پرواز ۳۷۰ خطوط هوایی مالزی که رهسپار بیجینگ (پکن)، پایتخت چین، بود، هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است.

مالزی اعلام کرده است دایره جست‌وجو را به دریا آندامان در نقطه‌ای مقابل منطقه‌ای که تا کنون جست‌وجو بر آن متمرکز بود، در شمال غرب آن کشور، منطقه‌ای میان غرب تایلند، شمال سوماترا (اندونزی) و شمال‌غرب مالزی گسترش می‌دهد.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که خبرهایی در مورد «تغییر مسیر» احتمالی بوئینگ ۷۷۷ ناپدیدشده منتشر شدند.

ت
دریای آندامان (در بالای نقش در شمال اندونزی و مالزی) در غرب منطقه‌ای است که جست‌وجو بر بر آن متمرکز بود. تنگه ملاکا درست در پایین آن بین مالزی و اندونزی قرار گرفته است. [برای بزرگ کردن نقشه روی آن کلیک کنید]
دریای آندامان (در بالای نقش در شمال اندونزی و مالزی) در غرب منطقه‌ای است که جست‌وجو بر بر آن متمرکز بود. تنگه ملاکا درست در پایین آن بین مالزی و اندونزی قرار گرفته است. [برای بزرگ کردن نقشه روی آن کلیک کنید]
ا کنون جست‌وجوها بر دریای چین جنوبی متمرکز بود.

اظهرالدین عبدالرحمان، رئیس اداره هوانوردی غیرنظامی مالزی به خبرگزاری فرانسه گفته است که آنها نمی‌خواهند هیچ احتمالی را نادیده بگیرند.

همزمان نيروی هوايی مالزی با انتشار بيانيه‌ای، خبر رسانه‌ها درباره اينکه ارتش آن کشور هواپيمای مفقود شده را در تنگه ملاکا رديابی کرده، تکذيب کرد. تنگه ملاکا در جنوب دریای آندامان، میان سوماترای اندونزی و شبه‌جزیر مالزی واقع است.

خبرگزاری فرانسه در عین حال اکنون از قول وزیر حمل و نقل ویتنام می‌گوید که آنها به مالزی گفته بودند، وقتی آخرین بار از هواپیما سیگنالی دریافت کردند، متوجه شده‌اند که هواپیما به سمت غرب تغییر مسیر داده است، اما مالزی پاسخی به آن نداد.

در حال حاضر سازوکارهای گوناگون دولتی در مالزی، با کمک کشورهای دیگر، جست‌وجو و تحقیق درباره هواپیمای ناپدید شده را تقسیم کرده‌اند. پلیس آن کشور فرضیه‌های احتمالی در مورد وقوع جرم، هواپیماربایی یا خودکشی احتمالی را پی‌گیری می‌کند، در حالی‌که اداره هوانوردی بر جست‌وجو به دنبال قطعه‌ای از هواپیما تمرکز کرده است.

جعفر لامری، رئیس پیشین اداره جست‌وجو و نجات دریانوردی مالزی به روزنامه استار گفته حتی با وجود بهترین تکنولوژی موجود، جست‌وجو به دنبال هواپیما در اقیانوس کار بسیار سختی است.

او با اشاره به اینکه بخش‌هایی از دریای چین جنوبی تا ۲۵۰ متر عمق دارند گفته است اگر هواپیما با سرعتی که داشته به دریا برخورد کرده باشد، معلوم نیست در نهایت تا کجا رفته است.

چنانچه موضوع بازگشت هواپیما به مبدا یا به سوی غرب درست باشد، این احتمال که بوئینگ مالزی دچار سانحه‌ای به شدت ناگهانی در مسیر خود به بیجینگ شده است، تا حد زیادی رنگ می‌بازد. چرا که بازگشت احتمالی هواپیما می‌تواند به این معنی باشد که بوئینگ ۷۷۷ پس از آنکه از رادارها ناپدید شد، چند صد کیلومتر دیگر به مسیر خود ادامه داده است.
XS
SM
MD
LG