لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

توفان‌ و سیل در فیلیپن ده‌ها کشته برجای گذاشت


سازمان ملل متحد ترک خانه و سکنی گزیدن یک میلیون شهروند را در پی توفان، یکی از بزرگ‌ترین جابه‌جایی‌ها در شرایط صلح عنوان کرده است.
سازمان ملل متحد ترک خانه و سکنی گزیدن یک میلیون شهروند را در پی توفان، یکی از بزرگ‌ترین جابه‌جایی‌ها در شرایط صلح عنوان کرده است.

تازه‌ترین توفان فیلیپین همراه سیل و رانش زمین، جان دست‌کم ۵۳ نفر را گرفته است؛ بیش از یک میلیون شهروند آن کشور نیز در پی توفان آغاز ماه دسامبر، در یکی از گسترده‌ترین جابه‌جایی‌های معاصر، مجبور به سکونت در پناهگاه‌های موقت شده‌اند.

سازمان ملل متحد ترک خانه و سکنی گزیدن این شمار از شهروندان را در پی توفان، یکی از بزرگ‌ترین جابه‌جایی‌های اضطراری در شرایط صلح عنوان کرده است.

شورای کاهش و مدیریت بلایای طبیعی فیلیپین، دهم دی ماه، گفت ۵۰ هزار خانوار دیگر از توفان «جانگ‌می» (توفان فعلی) آسیب دیده‌اند.

وب‌سایت خبری رپلر، در فیلیپین، از قول الکساندر پاما، یک مقام ارشد دولتی، گفته است که مانیل تمام آنچه لازم بود را در مقابل توفان تازه انجام داده است.

رسانه‌های آن کشور توفان استوایی جدید را از نظر شدت و خسارت مانند توفان شدید «هاگوپیت» (آغاز: اول دسامبر)، توصیف کرده‌اند.

بنا بر پیشبینی‌ها توفان «جانگ‌می» تا دوم ژانویه در فیلیپین خواهد وزید.

همزمان نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر نیز در پی جاری شدن سیل در مالزی، دیگر کشور جنوب شرقی آسیا، مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

سیل اخیر در مالزی بدترین طی دهه گذشته به شمار می‌رود و انتقادهایی را متوجه دولت کوالالامپور کرده است که «واکنش فوری به آن نشان نداده است».

شرایط بد آب و هوایی در عین حال مشکلاتی را در عملیات جست‌وجوی هواپیمای سقوط کرده ایر-آسیا در آب‌های جاوه به وجود آورده است.

از شرایط جوی به عنوان یکی از دلایل احتمالی سقوط هواپیمای ایر-آسیا، در کنار رشته‌ای از دیگر دلایل، نیز یاد شده است؛ با وجود آنکه دلیل سقوط این ایرباس هنوز معلوم نیست، اما وضعیت جوی در زمان ناپدید شدن آن از صفحه رادار نامناسب بود، و خدمه پروازی دقایقی پیش از ناپدید شدن پرواز، درخواست تغییر ارتفاع داده بودند.

کودکان برای فرار از توفان «هاگوپیت» به بالای درخت نارگیل پناه برده‌اند
کودکان برای فرار از توفان «هاگوپیت» به بالای درخت نارگیل پناه برده‌اند

XS
SM
MD
LG