لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

هلال احمر سوریه: نخستین کاروان کمک‌های غذایی وارد داریا شد


غیرنظامیان داریا از سال ۲۰۱۲ در محاصره قرار گرفته و سازمان‌های امدادرسانی ماه‌هاست در مورد وضعیت آنها هشدار می‌دهند
غیرنظامیان داریا از سال ۲۰۱۲ در محاصره قرار گرفته و سازمان‌های امدادرسانی ماه‌هاست در مورد وضعیت آنها هشدار می‌دهند

در پی انتقادات مکرر از وضعیت غیرنظامیان در شهر محاصره‌شده داریا در نزدیکی دمشق، گزارش شده برای نخستین بار از زمان محاصره آن توسط نیروهای دولتی در سال ۲۰۱۲، اولین کاروان مواد خوراکی توانست وارد آن شود.

پیش از این دولت سوریه اجازه داده بود محموله‌های پزشکی به این شهر بروند، اما گزارش شده بود که جلوی ورود مواد خوراکی گرفته شده بود.

گروهی فعالان سوری گفته بودند راهبرد دولت بشار اسد برای کنترل این منطقه «تسلیم شو یا از گرسنگی بمیر» است. مقام‌های دولتی سوریه جلوگیری از کمک‌رسانی را رد کرده‌اند. نماینده دولت مرکزی در سازمان ملل پیشتر گفته بود سازمان ملل به دلیل «مسائل امنیتی و لجستیکی» وارد شهر نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تمام محرز، مدیر اجرایی هلال احمر سوریه، ۲۰ خرداد گفته است ۹ کامیون حامل مواد خوراکی در داریا تخلیه شده‌اند. یکی از شورشیان نیز در تماسی با این خبرگزاری ورود کاروان را تائید کرده‌است.

مواد غذایی ارسالی، به گفته مقام هلال احمر، برای یک ماه کفایت خواهد کرد. او در عین حال مشخص نکرده چه شماری از مردم از آن بهره خواهند برد.

روز پنج‌شنبه، سازمان ملل متحد اعلام کرد دولت سوریه اجازه ارسال کمک‌ها به ۱۹ منطقه تحت محاصره را، تا آخر ماه صادر کرده‌است.

با وجود تعیین مهلت‌هایی برای کمک‌رسانی، دولت اسد جلوی حرکت عمده کاروان‌های سازمان ملل و برنامه جهانی غذا را گرفته بود. برخی از کشورهای غربی خواستار ارسال کمک‌های هوایی شده بودند. اما مقام‌های سازمان ملل گفته بودند چنین چیزی، به ویژه از نظر امنیتی، عملا ممکن نیست. آنها تاکید کرده بودند ارسال زمینی کمک‌ها به مناطق تحت محاصره، به مراتب موثرتر و ارزان‌تر است.

ویدئویی (در پایین) نیز از ورود کاروان کمک‌های غذایی به داریا منتشر شده‌است.

این شهر کوچک در نزدیکی دمشق محل سکونت حدود هشت هزار نفر است؛ یکی از نخستین مناطقی که اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز اولیه در سوریه، علیه حکومت اسد، در آن آغاز شد و در عین حال یکی از نخستین شهرهایی که نیروهای دولتی آن را محاصره کردند. محاصره داریا، غیرنظامیان را در معرض کمبود و قحطی مایحتاج زندگی و غذا قرار داد.

جنگ داخلی سوریه، دست‌کم ۲۸۰ هزار کشته بر جای گذاشته است. برخی ارزیابی‌ها این شمار را تا حدود نیم میلیون نفر برآورد می‌کنند. نیمی از مردم آن کشور نیز آواره شده‌اند که میلیون‌ها نفر از آنها در اردوگاه‌هایی در ترکیه، اردن و لبنان زندگی می‌کنند.

سازمان ملل متحد می‌گوید نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر از شهروندان سوری ساکن مناطقی، تحت محاصره و قحطی هستند. عمده آنها تحت محاصره نیروهای دولتی‌ست ولی شورشیان نیز در محاصره بخشی از این مردم دست دارند. وضعیت مردم تحت محاصره، زمانی توجهات بیشتری به خود جلب کرد که زمستان گذشته، سازمان پزشکان بدون مرز خبر از مرگ ده‌ها نفر از گرسنگی، در شهر مضایا، داد.

علاوه بر همه اینها چهار میلیون نفر از سوری‌ها نیز در مناطقی زندگی می‌کنند که دسترسی به آن‌ها بسیار سخت است.

XS
SM
MD
LG