لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

«نگرانی» در فرانسه در پی «تصادف عمدی» مجدد خودرو با رهگذران


محل تصادف در نانت
محل تصادف در نانت

روز دوشنبه در یک بازار کریسمس در فرانسه، فردی که به گفته مقام‌ها «تعادل» نداشته، سوار بر خودرو به رهگذران هجوم برده که ۱۰ زخمی بر جای گذاشته است. حال چهار نفر وخیم است و یک نفر از آنها در شرایط بحرانی قرار دارد.

این واقعه یک روز پس از رخدادی مشابه و دو روز پس از حمله با چاقو به ماموران پلیس، رخ داده است که در دو مورد قبلی، مهاجمان شعار «الله اکبر» سر داده بودند.

با وجود آنکه مقام‌ها می‌گویند راننده تعادل نداشته است و شواهدی برای «تروریستی» بودن رخداد روز دوشنبه وجود ندارد، اما رسانه‌های فرانسوی از نگرانی‌ها در مورد سرمشق قرار داده شدن این اقدامات خبر داده‌اند.

رخداد روز دوشنبه، اول آبان، در ساعات عصر و در زمانی که مردم برای خرید کریسمس در بازاری در شهر «نانت» جمع شده بودند، رخ داده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید شهرندان آن کشور از رخدادهایی شبیه هم طی دو روز و حمله با چاقو، نگران شده‌اند.

با این همه وزیر کشور فرانسه می‌گوید مهاجم شهر «نانت» تعادل نداشته و به دلایل مذهبی یا سیاسی به رهگذران حمله نکرده است.

روز شنبه گذشته مردی ۲۰ ساله که به تازگی به اسلام گرویده بود، در حالی که شعار «الله اکبر» سر داده بود با چاقو به ماموران پلیس در «ژو له تور» حمله کرد که با شلیک گلوله ماموران کشته شد. [بیشتر بخوانید]

یک روز بعد راننده‌ای که او هم «الله اکبر» سر داده بود در شهر دیژون به رهگذران حمله و ۱۳ نفر را زخمی کرد. [بیشتر بخوانید]

فرد مهاجم در شهر نانت در روز دوشنبه، پس از تصادفی که مقام‌ها آن را «عمدی» توصیف کرده‌اند، با چاقو خودزنی کرده است.

خبرگزاری فرانسه از قول یک منبع آشنا با تحقیقات می‌گوید مهاجم «نانت» برای پلیس چهره‌ای آشنا بوده؛ او دارای پرونده دزدی، مال‌خری و آسیب زدن به یک خودرو بوده است.

در مورد حمله روز یک‌شنبه که مهاجم فریاد الله اکبر سر داده بود نیز، گزارش‌ها حاکی از آن است که حمله‌کننده دچار مشکلات روانی بود، ۱۵۷ بار به بیمارستان روانی مراجعه کرده بود و ارتباطی با گروه‌های جهادی نداشته است.

فرد مهاجم در دیژون به بازرسان پلیس گفته است در هنگام رانندگی، ناگهان «دلش برای کودکان چچنی سوخته است» و بعد خودروی خود را به رهگذران کوبیده است.

XS
SM
MD
LG