لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

لیونی: تحرکات فرانسه و اسرائیل مانع از امضای توافق‌نامه با ایران شد


فرانسوا اولاند (راست) و بنیامین نتانیاهو
فرانسوا اولاند (راست) و بنیامین نتانیاهو
همزمان با سخنرانی فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در مجلس اسرائیل در شهر بیت‌المقدس، که در آن بار دیگر تاکید کرد کشورش «مانع از اتمی شدن ایران می‌شود»، تسیپی لیونی‪،‬ یکی از وزیران دولت اسرائیل، فاش کرد که تحرکات پشت پرده مشترک فرانسه و اسرائیل مانع از امضای پیمان هسته‌ای در مذاکرات ژنو ۲ شد.

خانم لیونی دوشنبه بیست و هفتم آبان گفت زمانی که به‌نظر می‌رسید گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ژنو ۲ به مرحله امضای تفاهم میان کشورهای ۱+۵ با ایران رسیده است، اسرائیل موفق شد با همکاری فرانسه، مانع از نهایی شدن پیمان شود.

تسیپی لیونی به بخش عبری رادیو اسرائیل گفت در نتیجه این تحرکات، شرایطی که فرانسه در پیمان مطرح کرد و کشورهای دیگر را با خود همراه کرد، از سوی ایران رد شد.

خانم لیونی در حالی همکاری پشت پرده فرانسه با اسرائیل را برای ناکام کردن مذاکرات اتمی ژنو فاش کرد که شامگاه یکشنبه بیست و ششم آبان، رئیس‌جمهوری فرانسه در یک نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو چهار شرط فرانسه را برای پیمان هسته‌ای با ایران علنی کرد.

این چهار شرط؛ لغو غنی سازی بیست درصدی اورانیوم، کاهش ذخیره اورانیومی که تا کنون ایران غنی کرده است، قرار گرفتن همه تاسیسات اتمی ایران زیر کنترل بین المللی و بستن کوره آب سنگین اراک است.

آقای اولاند که از یکشنبه در سفر رسمی سه روزه به اسرائیل به سر می‌برد، در شامگاه دومین روز از سفر، در سخنرانی در نشست «کنست» با تاکید بر «دوستی کاملاً ویژه» و «ایستادگی تاریخی» فرانسه در کنار اسرائیل، از این کشور با عباراتی کم‌سابقه تقدیر کرد.

او گفت «با تاخیری ۶۵ ساله به اینجا آمده‌ام تا بگویم فرانسه در برابر این دوستی شجاعانه سر تعظیم فرود می‌آورد؛ این دوستی فرا‌تر از مناسبات فیمابین و ماوراء فراز و فرودهای مربوط به امور سیاسی است...».

اولاند با نخست‌وزیر و شیمون پرز، رئیس‌جمهوری اسرائیل (در تصویر در سمت راست) دیدار کرده است
اولاند با نخست‌وزیر و شیمون پرز، رئیس‌جمهوری اسرائیل (در تصویر در سمت راست) دیدار کرده است
آقای اولاند در سخنان دیگری نیز گفته است «ایران نیز یک کشور تاریخی است... اما نمی‌توانیم اجازه بدهیم که هسته‌ای شود؛ حرف‌های بی‌پشتوانه سران ایران برای ما غیر قابل قبول است. قول‌های بی‌عمل را قبول نداریم. ایرانی‌ها را تنها با عملکردشان محک می‌زنیم. من اینجا به صورت روشن می‌گویم که تا زمانی که نتوان به سران ایران اعتماد کرد و تا هنگامی که اطمینان نیابیم که برنامه اتمی آن‌ها نظامی نیست، تحریم‌ها علیه ایران ادامه خواهد یافت».

شیمون پرز، رئیس‌جمهوری اسرائیل، نیز در مصاحبه مشترک با اولاند در شبکه تلویزیونی فرانسوی BFM TV گفت «اکنون بهترین زمان برای حل مسئله اتمی ایران و نجات جهان است... و فشارِ بیشتر، اتفاقاً به سود خود ایران نیز هست».

با وجود این، درخواست‌های چهارگانه‌ای که فرانسوا اولاند برای تن دردادن کشورش به پیمان هسته‌ای با ایران مطرح کرده است، با درخواست‌های اسرائیل متفاوت است. اسرائیل خواهان برچیدن کامل برنامه اتمی ایران و قطع هر نوع غنی سازی، حتی در سطح سه و نیم درصد است.

در آستانه ادامه مذاکرات اتمی ژنو که در روزهای آینده از سرگرفته می‌شود، بنیامین نتانیاهو گفته است که به مسکو می‌رود تا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در باره ایران گفت‌و‌گو کند.

نتانیاهو در حالی به مسکو می‌رود که حسن روحانی، دوشنبه در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین در مورد آنچه «مطالبات غیر قابل قبول از ایران» در مذاکرات هسته‌ای روزهای آینده نامیده، هشدار داد و گفت «زیاده خواهی‌ها می‌توند توافق برد برد را دچار مشکل کند».

پس از این گفت‌و‌گوی تلفنی روسای جمهوری ایران و روسیه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دوشنبه درتماس تلفنی با همتای آمریکایی خود تاکید کرد «ایران آماده برداشتن گام‌های اساسی است و نباید فرصت را از دست داد».

همزمان محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، نیز گفته است حق غنی سازی ایران «غیر قابل مذاکره است».

در دیگر سو بنیامین نتانیاهو تایید کرده است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه اول آذر برای دومین بار در دو هفته اخیر به اسرائیل می‌آید تا با او در مورد ایران گفت‌و‌گوهای بیشتری به عمل آورد.

رهبران اسرائیل و فرانسه در حالی در گفت‌و‌گوهای خود بر اثربخش بودن تحریم‌ها و لزوم خودداری از کاهش تحریم‌ها سخن گفته‌اند که باراک اوباما روز سه شنبه بیست و هشتم آذر برای دومین بار در روزهای گذشته با اعضای بارز مجلس سنای کشورش دیدار می‌کند تا از آن‌ها بخواهد از گسترش تحریم‌ها علیه ایران در مقطع زمانی کنونی خودداری کنند.
XS
SM
MD
LG