لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

فرانسه خواستار توقف «اقدامات تنبیهی» علیه شهروندان قطر شد


وزیران خارجه قطر و فرانسه در دوحه
وزیران خارجه قطر و فرانسه در دوحه

وزیر خارجه فرانسه، ۲۴ تیر ماه، از کشورهای عربی که رابطه خود را با قطر قطع کرده و دوحه را در انزوا قرار داده‌اند، خواست تا به «اقدامات تنبیهی» خود علیه شهروندان آن کشور خاتمه دهند.

بحرین، عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی، صبح روز دوشنبه، ۱۵ خرداد، روابط دیپلماتیک خود با قطر را، به‌خاطر آن‌چه «حمایت» دوحه «از تروریسم» یا «حفاظت از امنیت ملی» خود نامیده‌اند، قطع کرده و تمامی مسیرهای ورودی و خروجی به آن کشور را مسدود کردند. قطر اتهام‌های واردشده به خود را رد کرده و چهار کشور، به‌طور مشخص عربستان و امارات، را متهم به تلاش برای دخالت در امور خود و نادیده‌گرفتن حق حاکمیت ملی‌اش کرده‌است.

ژان ایو لودریان، روز شنبه، در آغاز سفر خود به غرب آسیا، در دوحه، پایتخت قطر گفته است «فرانسه خواستار پایان یافتن اقدامات [تنبیهی] است؛ به‌ویژه اقداماتی که بر مردم قطر تاثیر گذاشته، و به طور مشخص بر خانواده‌های دوتابعیتی که اکنون از هم جدا شده‌اند».

وزیر خارجه پس از دیدار با هم‌تای قطری خود، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، در جمع خبرنگاران این گفته‌ها را بیان کرده‌است.

آقای لودریان پس از دوحه، به عربستان سعودی رفت تا با ولیعهد آن کشور دیدار و گفت‌وگو کند. او در عربستان گفت پاریس مایل است نقش کمکی برای تلاش‌های میانجی‌گرانه‌ی کویت بازی کند. رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه طی روزهای پیش‌رو از امارات و کویت نیز دیدار خواهد کرد.

پس از سفر رکس تیلرسون که عملا در احیای فوری روابط دولت‌های عربستان، مصر، بحرین، امارات، و دولت قطر تاثیری نداشت، این تازه‌ترین تلاش دیپلماتیک از سوی غرب در مورد بحران تازه به شمار می‌رود.

وزیر خارجه قطر روز جمعه، ۲۳ تیرماه، در یک نشست خبری همراه وزیر خارجه ترکیه، ضمن دفاع از تلاش‌های رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در جهت یافتن راه‌حلی برای بحران قطر، تاکید کرده بود که مشکلات «یک روز حل نمی‌شوند».

وزیر خارجه ترکیه نیز در جریان دیدار با هم‌تای قطری خود اما ابراز امیدواری کرده است «در میان‌مدت» راه‌حلی برای بحران پیدا شود.

این در حالی‌ست که روز جمعه، وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی، در حساب کاربری خود در توئیتر گفته بود چهار کشور عربی «به سوی یک جدایی بلندمدت» با قطر گام بر می‌دارند و «باید به‌دنبال شکل تازه‌ای از روابط» باشند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌تازگی گزارش داده است که زندگی شهروندان در قطر هنوز تاثیر چندانی از تحریم‌ها و اقدامات کشورهای هم‌جوار نگرفته؛ دوحه اقدام به پرداخت هزینه‌های اضافی نقل‌وانتقالات دریایی کرده و در مورد فرآورده‌های مورد نیاز مانند مواد خوراکی به کشورهایی چون ترکیه روی آورده‌است. در عین حال به گفته این خبرگزاری، توئیت وزیر اماراتی نشان‌دهنده آن است که بن‌بست و اختلافات فعلی ممکن است به درازا بکشد.

XS
SM
MD
LG