لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۰

گروه هفت تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال می‌کند


اعتراض به سیاست‌های پوتین در قبال اوکراین در آلمان
اعتراض به سیاست‌های پوتین در قبال اوکراین در آلمان
هفت قدرت بزرگ اقتصادی جهان، که اعضای گروه ۷ را تشکیل می‌دهند، در ساعات پایانی روز جمعه، پنجم اردیبهشت ماه، موافقت کردند که «سریعا» تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه، به دلیل ادامه «نقش» آن در بحران اوکراین، اعمال کنند.

رهبران گروه هفت در بیانیه‌ای که کاخ سفید آمریکا آن را منتشر کرده است «بر سر اعمال سریع تحریم‌های جدید» به توافق رسیده‌اند.

فرانسه، کانادا، آمریکا، آلمان، ژاپن، ایتالیا و بریتانیا اعضای گروه هفت را تشکیل می‌دهند. اتحادیه اروپا نیز در این تشکل بزرگ اقتصادی نماینده دارد.

بنا بر بیانیه‌ای که از سوی رهبران این گروه منتشر شده «به دلیل اهمیتی که تامین امنیت فرصت پیش‌آمده برای برگزاری انتخابات آزاد ریاست ‌جمهوری در ماه آینده در اوکراین دارد، ما (اعضای گروه هفت) تصمیم گرفتیم تا فورا تحریم‌های هدفمند را تشدید کرده و بهای عملکرد روسیه را (در مورد بحران اوکراین) افزایش دهیم.»

این بیانیه اشاره مستقیم و دقیقی به آنچه اعضای این گروه تصمیم به اجرای آن دارند، نکرده است.

در این بیانیه بر محکومیت عملکرد روسیه در «الحاق غیرقانونی» شبه‌جزیره کریمه و سواستوپول که گروه هفت «آن را به رسمیت نمی‌شناسد» تاکید شده است.

سران هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان تصمیم گرفته‌اند تا از طریق مجاری «قانونی و عملی» و در حیطه‌های «اقتصادی، بازرگانی و مالی ولی نه فقط به محدود این موارد» به آنچه «عمل غیرقانونی» روسیه عنوان شده، پاسخ دهند.

خبرگزاری رویترز و برخی شبکه‌های خبری آمریکا روز جمعه از قول منابع مطلع اعلام کردند که آمریکا و اتحادیه اروپا، بنا دارند دوشنبه پیش‌رو (هشتم شهریور ماه) تحریم‌های تازه‌ای علیه مسکو اعمال کنند.

در همین زمینه یک منبع مطلع که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته است، اتحادیه اروپا ۱۵شهروند روسیه را به فهرست افرادی که تحریم کرده است می‌افزاید و بر کسانی که متعقد است در تنش‌های اخیر در اوکراین دست دارند، متمرکز خواهد شد. آمریکا نیز به فهرست تحریم‌های خود افرادی دیگر را از «حلقه نزدیکان» ولادیمیر پوتین، رئیس‌ فدراسیون روسیه «می‌افزاید».

شبکه خبری فاکس نیز می‌گوید مطلع شده است که روز دوشنبه «افراد حقیقی و حقوقی» جدیدی «از روسیه» به فهرست تحریم‌ها اضافه خواهند شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از قول کاخ سفید آمریکا می‌گوید که تحریم‌های جدید آن کشور ممکن است تا روز دوشنبه وضع شود.

رویترز از قول منبع خبری خود گفته بود چیزی که ممکن است جلوی اعمال تحریم‌های تازه را بگیرد، توقف ناگهانی فعالیت‌های جدایی‌طلبان در شرق اوکراین است که به اعتقاد غرب مسئولیت کارهای آنها با مسکو است. روسیه چنین چیزی را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG