لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

آتش‌بس غزه در میان حملات، ۵ روز دیگر «تمدید شد»


عزام الاحمد، سرپرست هیئت فلسطینی در قاهره
عزام الاحمد، سرپرست هیئت فلسطینی در قاهره

آتش‌بس میان گروه‌های فلسطینی و اسرائیل، در حالی‌که حملاتی انجام شده، به گفته هیئت فلسطینی در قاهره، برای پنج روز دیگر تمدید شده است.

یک مقام رسمی سازمان «فتح» ۲۲ مرداد ماه، دقایقی پیش از پایان آتش‌بس ۷۲ ساعته، به خبرنگاران گفت دو طرف برای تمدید زمان آن به توافق رسیده‌اند.

اما در همین زمان اسرائیل «در واکنش به پرتاب موشکی که آتش‌بس پیشین را نقض می‌کرد» در آغاز روز پنج‌شنبه به نقاطی در باریکه غزه حمله کرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وزیر اسرائیل، دستور به انجام واکنش به دو مورد پرتاب راکت از سوی شبه‌نظامیان در غزه، را صادر کرده است. موشک‌ها خساراتی به اسرائیل وارد نکرده‌اند.

حماس اما نقش خود در پرتاب یکی از موشک‌ها را رد کرده است.

گزارشی از تلفات در حمله مستقیم اسرائیل به غزه منتشر نشده است.

در حالی‌که مذاکرات در مصر، کشوری که مشغول میانجی‌گری میان طرف‌ها است، ادامه داشت، اما مشخص نبود به نتیجه خاصی برسد، رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند آن کشور روز چهارشنبه نیروهای زمینی خود را به مرز غزه نزدیک‌تر کرد.

عزام الاحمد، سرپرست هیئت فلسطینی در قاهره، از سازمان فتح به ریاست محمود عباس، خبر توافق بر سر تمدید آتش‌بس را اعلام کرده است.

ابومجاهد، سخنگوی «کمیته‌های مقاومت مردمی»، که مجموعه‌ای از گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی را در بر می‌گیرد، به رویترز گفته گروه‌های فلسطینی، این پیشنهاد را «پذیرفته‌اند».

همین خبرگزاری از قول یک مقام فلسطینی که نامش را فاش نکرده خبر از ارائه طرحی جدید برای آتش‌بس بادوام از سوی مصر داده است.

طی دو روز گذشته نیز خبرهایی مشابه در این مورد منتشر شده بود.

رسانه‌های اسرائیلی گفته بودند مصر طرحی برای آتش‌بس طولانی‌مدت ارائه کرده که به گفته روزنامه «جروزالم‌پست»؛ «از اسرائیل می‌خواهد حملات هوایی به غزه را متوقف کرده، منطقه حائل در مرز غزه و اسرائیل را کاهش داده و به رفع تدریجی حصر غزه بپردازد».

با وجود اینها هنوز این طرح به طور رسمی منتشر نشده و جزئیات دقیق آن نیز فاش نشده است.

طی حملات یک ماهه به غزه بیش از ۱۹۳۰ فلسطینی که اکثر آنها غیرنظامی هستند کشته شده‌اند.

در طرف اسرائیل نیز ۶۷ نفر کشته شده‌اند که به جز سه غیرنظامی بقیه سرباز بودند.

همزمان روز ۲۲ مرداد در پی انفجار‌هایی ناشی از موشک عمل‌نکرده‌ در غزه، سیمونه کامیلی، خبرنگار آسوشیتدپرس و مترجم فلسطینی او جان خود را از دست دادند. آنها مشغول تهیه گزارش در هنگام انفجارها بودند. گروهی از نیروهای پلیس غزه نیز در پی انفجارها کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG