لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

آغاز دیدارهای صدر اعظم پیشین آلمان با مقام‌های ایرانی


شمخانی و شرودر
شمخانی و شرودر

گرهارد شرودر، صدر اعظم پیشین آلمان، در سفری به تهران دیدارهایی را با مقام‌های ارشد ایرانی آغاز کرده‌است.

بنا بر گزارش‌ها، مسائل تجاری و تنش‌های پیش‌آمده میان ایران و عربستان سعودی، محور گفت‌وگوهای آقای شرودر را تشکیل می‌دهند.

علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، از جمله کسانی بودند که با آقای شرودر دیدا کرده‌اند.

سفر او به تهران در حالی‌ست که انتظار می‌رود توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی، به زودی به مرحله اجرایی رسیده و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی لغو شوند.

بنا بر بیانیه رسمی منتشر شده در ایران، شرودر در دیدار با ظریف در مورد آینده روابط ایران و آلمان ابراز امیدواری کرده و گفته شرکت‌ها و تاجران آلمانی آماده سیهم شدن در تمامی حوزه‌های اقتصادی ایران هستند.

او در عین حال بر نقش ایران در «حل بحران‌های منطقه‌ای» تاکید کرده است.

وزیر خارجه ایران در پی دیدار خود با صدر اعظم پیشین آلمان گفته است «ایران با نهایی شدن برجام وارد مرحله جدید مناسبات با آلمان خواهد شد و تطبیق برجام، نتایج فراوانی در تغییر معادلات منطقه به سمت صلح و توسعه به همراه خواهد داشت.»

آقای ظریف در بخشی دیگر از سخنان خود، بار دیگر ریاض را متهم کرده است که منبع فکری و مالی گروه‌های افراطی‌ست. اتهام‌هایی که عربستان سعودی و برخی دیگر کشورهای عربی منطقه، مشابه آن را در مورد گروه‌های مسلح شیعه، به ایران وارد می‌کنند.

به گفته سفارت آلمان در تهران، صدر اعظم پیشین آلمان قرار است روز سه‌شنبه با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نیز ملاقات کند.

آلمان بخشی از گروه موسوم به ۵+۱ بود که مذاکرات اتمی با ایران را در ۲۳ تیر ماه به فرجام رساندند. طرف‌ها بر سر برنامه‌ای برای اقدام مشترک در محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای از یک سود و برداشتن تحریم‌ها از سوی دیگر به توافق رسیدند.

آلمان در عین حال نخستین کشوری بود که در پی آن توافق یک گروه عالی‌رتبه اقتصادی به ایران فرستاد. زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در صدر آن گروه قرار داشت.

خبرگزاری فرانسه ایران، به جمعیت ۷۸ میلیون نفری و نیروی کاری تحصیل‌کرده ایران اشاره کره و می‌گوید با در نظر گرفتن مجموع ذخایر نفت و گاز، این کشور بزرگ‌ترین منبع انرژی در جهان است.

XS
SM
MD
LG