لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

آلمان خواستار بهبود مناسبات ایران با اسرائیل شد


زیگمار گابریل، قائم‌مقام صدر اعظم آلمان، که در صدر هیئتی تجاری برای سفری سه روزه وارد ایران شده، در تهران طی سخنانی از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا اگر مایل به گسترش روابط اقتصادی درازمدت با آلمان و اروپا هستند، مناسبات خود با اسرائیل را بهبود بخشند.

آقای گابریل ۲۸ تیر ماه در جمع گروهی از بازرگانان آلمانی و ایرانی در تهران، گفته است «اگر نتوانيم در مورد مسائلی مانند اسرائيل بحث کنيم، ‌ايران نمی‌تواند در درازمدت روابط خوب اقتصادی با آلمان داشته باشد.»

زیگمار گابریل در عین حالی که قائم‌مقام آنگلا مرکل است، وزیر اقتصاد آلمان نیز هست.

هیئت بزرگ تجاری که او را در سفر به ایران همراهی می‌کند، بالغ بر ۶۰ نفر است و به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای ایران، شماری از مدیران شرکت‌های دایملر، مرسدس بنز، فولکس واگن، زیمنس و همچنین فدراسیون صنعت و تجارت آلمان در میان آنها هستند.

آلمان عضو گروه شش قدرت جهانی طرف مذاکره با ایران، بر سر برنامه اتمی تهران، بود. مذاکراتی که با وجود مخالفت‌های شدید نخست‌وزیر اسرائیل، در نهایت به توافقی جامع ختم شد.

برون‌رفت از تحریم‌های بین‌الملل می‌تواند پس از سال‌ها، به معنی بازگشت کشورهایی مانند آلمان، به اقتصاد و سرمایه‌گذاری در ایران، باشد.

هرچند وزیر آلمانی می‌گوید گسترش روابط اقتصادی، شروط دیگری نیز دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، زیگمار گابریل در تهران گفته است «اگر ما در مورد این مسائل (مناسبات ایران با اسرائیل) بحث نکنیم و تلاش نکنیم تا پیشرفتی در مورد آنها نیز به دست آید، شما نمی‌توانید در دراز مدت با آلمان رابطه خوبی داشته باشید».

او افزوده است «زیر سوال بردن حیات اسرائیل، چیزی‌ست که ما آلمانی‌ها نمی‌توانیم آن را قبول کنیم».

تهران، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های عالی‌رتبه ایران، در موارد گوناگونی به «نابودی» یا «محو اسرائیل» اشاره کرده‌اند.

این گفته‌ها به طور معمول با انتقادهایی جهانی روبه‌رو می‌شود.

زیگمار گابریل، قرار است با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، و گروهی از وزیران دولت او نیز دیدار کند.

XS
SM
MD
LG