لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

حمایت رهبران آلمان و ژاپن از تجارت آزاد در پی بیانیه کم‌سابقه گروه ۲۰


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، خواستار اجرایی کردن توافقات تجاری تازه بین ژاپن و اتحادیه اروپا، در سال میلادی جاری، شده‌اند
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، خواستار اجرایی کردن توافقات تجاری تازه بین ژاپن و اتحادیه اروپا، در سال میلادی جاری، شده‌اند

رهبران آلمان و ژاپن، اندکی پس از بیانیه گروه ۲۰ که در آن، به خواست ایالات متحده، سخنی از تعهد به «تجارت آزاد» به میان نیامده است، حمایت خود را از تجارت باز و آزاد اعلام کرده‌اند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، ۲۹ اسفند ماه تاکید کرده‌اند به تلاش‌های خود برای حفظ تجارت آزاد ادامه داده و در عین حال خواستار اجرایی کردن توافقات در این زمینه بین ژاپن و اتحادیه اروپا، در سال میلادی جاری، شده‌اند.

خانم مرکل در سخنرانی در هانوفر آلمان گفته است «ما طالب بازارهایی آزاد و باز هستیم».

او افزوده است «در عصری که مجادله‌های زیادی بر سر تجارت آزاد، ارزش‌های دمکراتیک و مرزهای باز می‌کنیم، این نشانه خوبی‌ست که [بر سر این موضوعات] بین ژاپن و آلمان بگومگویی وجود ندارد».

صدر اعظم آلمان مستقیما سخنی از ایالات متحده و یا رئیس‌جمهوری این کشور به میان نیاورده‌است. با این همه به نظر می‌رسد سخنان او در ارتباط با سیاست‌ها و عملکرد ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا است که بیان می‌شود.

آقای ترامپ از سیاست‌های موسوم به «اول: آمریکا» حمایت می‌کند، او خواستار -آن‌طور که می‌گوید- داد و ستد «منصفانه»، و نه لزوما داد و ستد «آزاد»، بین کشورها است؛ چه در زمان رقابت‌های انتخاباتی و چه پس از پیروزی در انتخابات برخی از مهم‌ترین توافق‌های تجاری ایالات متحده و دیگر طرف‌ها را زیر سوال برده، خواستار تغییراتی در آن‌ها شده و یا به مذاکرات برای اجرای آن‌ها پایان داده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا انتقادهای خود از روابط تجاری کشورش با آلمان و چین را نیز پنهان نکرده‌است.

خانم مرکل، خود دو روز پیش از سخنرانی در هانوفر، میهمان آقای ترامپ در واشینگتن بود. ←​در مورد دیدار ترامپ و مرکل بیشتر بخوانید

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، نیز در حال حاضر در جریان سفر اروپایی خود در هانوفر به‌سر می‌برد. آقای آبه گفته است کشورش «خواستار آن است که در کنار آلمان، پیشگام حفاظت از سیستم‌های باز باشد».

اندکی پیش از این سخنان، در شهری دیگر در آلمان، وزیران ۲۰ اقتصاد گسترده جهان، در بیانیه‌ پایانی خود، به‌شکل کم‌سابقه‌ای از تاکید بر تعهد خود به «تجارت باز و آزاد» خودداری کرده‌اند.

وزیران اقتصادی گروه ۲۰ که در شهر بادن‌بادن جمع شده بودند در بیانیه پایانی خود گفته‌اند «به همکاری برای تقویت تجارت» کشورهایشان ادامه خواهند داد.

بنا بر گزارش‌ها، وزیران اقتصادی گروه ۲۰ به خواست دولت ایالات متحده تن داده و از تاکید بر تعهد خود به تجارت آزاد و باز خودداری کرده، انتقادی از سیاست‌های حمایتی مطرح نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG