لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

روزنامه دولتی چین می‌گوید «پکن هم می‌تواند به دشمنان آمریکا سلاح بفروشد»


رژه ارتش چین، سپتامبر سال ۲۰۱۵
رژه ارتش چین، سپتامبر سال ۲۰۱۵

گفته‌های تازه رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در مورد سیاست دولتش در قبال «چین یکپارچه»، و موضوع تایوان، با واکنش رسانه‌های دولتی چین روبه‌رو شده است.

یک نشریه عمده وابسته به حزب حاکم آن کشور هشدار داده است که پکن هم می‌تواند از «نیروهای دشمن آمریکا» حمایت کند.

دونالد ترامپ، در مصاحبه‌ای که ۲۱ آذر ماه شبکه خبری فاکس آن را پخش کرد، این احتمال را مطرح کرده که کشورش از سیاست «چین یکپارچه» که عملا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، در صورت عدم همکاری پکن در دیگر زمینه‌ها، کنار بکشد. ⇦بیشتر بخوانید

گفته‌های آقای ترامپ، که چند روز پس از گفت‌وگوی تلفنی او با رئیس‌جمهوری تایوان مطرح شده، ساعاتی بعد با واکنش رسانه‌های دولتی در چین روبه‌رو شد.

گلوبال‌تایمز، نشریه‌ای چینی و انگلیسی‌زبان، وابسته به پیپل‌دیلی (ارگان حزب کمونیست)، که بیان اظهارات تند و جنجالی در آن سابقه دارد، در بیان این واکنش‌ها پیش‌قدم بود.

خبرگزاری فرانسه بخشی از مقاله اخیر این روزنامه را ترجمه کرده که می‌گوید اگر ایالات متحده، سیاست دهه‌های گذشته در مورد «چین یکپارچه» را کنار گذاشته و از تایوان -به عنوان کشوری مستقل- حمایت کند، پکن هم می‌تواند آشکار و پنهان به دشمنان آمریکا اسلحه بفروشد.

مقاله بامداد ۲۲ آذر ماه به زبان چینی منتشر شده‌است.

به نظر می‌رسد لحنی که در مقاله روز دوشنبه به کار گرفته‌شده، تندتر از موارد پیشین است. برای نمونه نسخه انگلیسی‌زبان گلوبال‌تایمز، هفته پیش، از لزوم افزایش آمادگی نظامی در ارتباط با تایوان و آمادگی برای «مجازات» هرکسی که «خواستار استقلال» آن است سخن گفته بود. این روزنامه در عین حال از دولت «خواسته بود»، به پرداخت هزینه برای تقویت جنگ‌افزارهای اتمی راهبردی و موشک‌های بالستیک پیشرفته، اقدام کند.

نسخه انگلیسی‌زبان گلوبال تایمز، روز دوشنبه نیز مصاحبه‌ای منتشر کرده که با یکی از استادان «دانشگاه روابط خارجی»، وابسته به وزارت خارجه جمهوری خلق چین است. لی هایدونگ، استاد این دانشگاه گفته «تمرکز ترامپ بر مسائل داخلی آمریکا است و او احتمالا به طور عمیق به مسائل دیپلماتیک فکر نمی‌کند». هایدونگ در عین حال گفته رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا «بازرگان است»، اما «نمی‌توان در مورد همه مسائل معامله کرد».

نسخه چینی‌زبان گلوبال‌تایمز، بیشتر بر مسائل بین‌المللی متمرکز است؛ در حالی‌که نسخه انگلیسی زبان این روزنامه عمدتا به بیان مواضع و مسائل داخلی چین می‌پردازد.

دولت چین هنوز واکنشی رسمی به گفته‌های آقای ترامپ نشان نداده‌است.

XS
SM
MD
LG