لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

آغاز گردهمایی جمهوری‌خواهان برای معرفی نامزد انتخابات آمریکا


محل گردهمایی در کلیولند
محل گردهمایی در کلیولند

گردهمایی (کنوانیسون) ملی حزب جمهوری‌خواه آمریکا برای معرفی نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌‌رو، در کلیولند، آغاز به کار کرد. این نشست چهار روز ادامه خواهد داشت و تنها داوطلب نامزدی این حزب، دونالد ترامپ است.

گردهمایی کلیولند تحت تدابیر امینتی بالا آغاز شده‌است. هزاران پلیس در محل و در اطراف استادیوم کوئیکون‌لوز حضور دارند.

با این همه در همان ساعات آغازین گردهمایی، تظاهراتی در مخالفت با آقای ترامپ برگزار شده و معترضان به این چهره جنجالی تلاش کرده‌اند مخالفت خود را با رای‌گیری به شکل موجود، ابراز کنند.

نشان کنوانسیون
نشان کنوانسیون

از سوی دیگر هواداران دونالد ترامپ در حمایت از او سخنرانی کرده و برخی از آنها نیز به شدت به سیاست‌های باراک اوباما و هیلاری کلینتون، نامزد احتمالی حزب دمکرات، تاخته‌اند.

رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک، از جمله سخرانان حامی ترامپ است، که از روند هجویات و «کاریکاتوریزه» کردن ترامپ انتقاد کرده است.

جولیانی گفته «او مرد خوبی‌ست».

دونالد ترامپ در نخستین حضور خود بر صحنه استادیوم کوئیکون‌لوز، همسر خود را معرفی کرده و گفته «ما برنده خواهیم شد».

دونالد و ملینا ترامپ در گردهمایی
دونالد و ملینا ترامپ در گردهمایی

به گزارش رویترز در عین حال مخالفان ترامپ نیز در تلاش بودند تا روند معمول رای‌گیری عوض شده و دلگیت‌ها (نمایندگان) بتوانند از نامزد دیگری حمایت کنند.

یک رای‌گیری در میان رهبران و مقام‌های ارشد حزب در این مورد انجام و در نهایت اعلام شد مخالفان، از حمایت کافی بهره‌مند نیستند.

پس از آن نیز شعارهای موافقان و مخالفان ادامه پیدا کرده‌است.

برخی هواداران ترامپ، از جمله کریس کریستی، فرماندار نیوجرزی، گفته است در نهایت هر جمهوری‌خواهی که نخواهد با دونالد ترامپ همکاری کند، عملا به همکاری با هیلاری کلینتون، رقیب دمکرات او اقدام کرده‌است.

پل مانفورد، رئیس کارزار انتخاباتی ترامپ، از جان کیسیک، از نامزدهای کنارکشیده حزب جمهوری‌خواه در جریان رقابت‌های درون‌حزبی که به کنوانسیون نرفته و خانواده بوش که در گردهمایی حاضر نشده‌اند، انتقاد کرده است. بنا بر گزارش‌ها، تد کروز، از دیگر رقیبان ترامپ، که هنوز حاضر به تائید او نشده، قرار است در کلیولند سخنرانی کند.

خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها در عین حال می‌گویند بخش مهمی از شب نخست گردهمایی نیز، با انتقاد از هیلاری کلینتون و حمله به سیاست‌های او سپری شده‌است.

از سوی دیگر خانم کلینتون در جریان یک سخنرانی در ۲۸ تیر ماه هشدار داده است که انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، باعث ایجاد اختلاف‌های قومی، نژادی و مذهبی در آمریکا خواهد شد.

گردهمایی کلیولند، روز ۲۱ ژوئیه به کار خود پایان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG