لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

واکنش‌ها به اتهام‌های مطرح‌شده از سوی ترامپ در مورد «تقلب» در انتخابات


شماری از حقوقدانان و وکیلان حزب جمهوری‌خواه، با ابراز نگرانی در مورد اتهام‌های مطرح‌شده از سوی دونالد ترامپ، نامزد این حزب، در مورد تقلب و دستکاری در انتخابات، آن را «خطرناک» توصیف کرده‌اند.

از سوی دیگر مایک پنس، معاون ترامپ، در حالی‌که تاکید کرده نتیجه انتخابات هشتم نوامبر هرچه باشد، رئیس او می‌پذیرد، در سخنانی تازه به انتقاد از رسانه‌های ملی آمریکا، «جهت‌دهی» انتخاباتی و حمایت آن‌ها از کلینتون پرداخته‌است.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، طی روزهای گذشته بار دیگر اتهام‌هایی را مطرح کرده که محور آن‌ها، «تقلب»، «دستکاری» یا «جهت‌دهی» در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است. البته این اتهام‌ها تازگی ندارد و پیشتر نیز مطرح شده و واکنش‌هایی گرفته بود. ⇦بیشتر بخوانید

اکنون اما شماری از حقوقدانان و کلای حزب جمهوری‌خواه، در مورد آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

کربی اشبی، از وکلای ستاد حزب جمهوری‌خواه، گفته اتهام‌های مطرح‌شده از سوی آقای ترامپ «بی‌اساس» و «خطرناک» است، و ممکن است به بروز ناآرامی بیانجامد.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای اشبی گفته است «وقتی شما می‌گویید در انتخابات دستکاری می‌شود، عملا به رای‌دهندگان و هواداران خود می‌گویید، رای آن‌ها بی‌فایده است». او افزوده «به نظر من برخی از نظرات دونالد ترامپ ممکن است به بروز ناآرامی در مراکز رای‌گیری بیانجامد».

مارک باردن، رئیس پیشین شورای مشاوران کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه، نیز به این خبرگزاری گفته است هرگونه تقلبی در سطح ملی در انتخابات آمریکا «غیرممکن است». به گفته آقای باردن سازوکار رای‌گیری در آمریکا بر پایه «حضور داوطلبان در سطح محلی‌ست» و چون «مردم خود در روند انتخابات و نظارت حضور دارند» این سیستم همیشه «خیلی خوب عمل کرده است».

رویترز می‌گوید شماری از جمهوری‌خواهان از ترامپ خواسته‌اند از تکرار این اتهام‌ها دست بردارد. در حال حاضر رای‌گیری‌های اولیه و نیز رای‌گیری‌های ایملی در بسیاری از ایالت‌های آمریکا آغاز شده‌است. رای‌گیری اصلی در هشتم نوامبر انجام خواهد شد.

از سوی دیگر یکی از جمهوری‌خواهان بلندپایه که از برخی گفته‌های ترامپ حمایت کرده، مایک پنس، معاون او است. آقای پنس پیشتر گفته بود ترامپ نتیجه نهایی انتخابات را خواهد پذیرفت. به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس، او روز ۲۶ مهر ماه در جریان کارزار انتخاباتی در اوهایو گفته است «هیچ‌کسی با تقلب در رای‌گیری در آمریکا مدارا نمی‌کند؛ جمهوری‌خواه، دمکرات، مستقل، لیبرال یا محافظه‌کار».

شبکه سی‌بی‌اس می‌گوید آقای پنس تلاش کرده حد میانه‌ای را در گفته‌های خود حفظ کند؛ از یک طرف نگرانی‌هایی را مطرح کرده مانند جهت‌دهی انتخاباتی از سوی رسانه‌های ملی ولی از طرف دیگر علنا نمی‌گوید که در جریان شمارش آرا یا رای‌گیری از شهروندان، تقلبی صورت خواهد گرفت.

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان و مقام ارشد سیاسی حزب جمهوری‌خواه، در واکنش به اتهام‌های آقای ترامپ گفته «مطمئن است که ایالات [متحده] این انتخابات را در سلامت برگزار خواهد کرد».

ستاد نامزد حزب دمکرات نیز به اتهام‌های مطرح‌شده در مورد تقلب واکنش نشان داده‌است. رابی موک، مدیر ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، به خبرنگاران گفته است دلیل این سخنان این است که ترامپ می‌داند شکست خواهد خورد: «او می‌داند شکست می‌خورد، و سعی می‌کند سیستم را مقصر جلوه دهد. این کاری‌ست که بازنده‌ها انجام می‌دهند».

شماری از رسانه‌های نزدیک به دمکرات‌ها می‌گویند اتهام‌های مطرح‌شده در مورد تقلب انتخاباتی، در واکنش به موج اتهام‌های اخیر شماری از زنان در مورد «آزارهای جنسی» از طرف نامزد حزب جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ، و برای کاهش فشارها است. البته آقای ترامپ اتهام‌های «آزار جنسی» را شدیدا رد کرده و می‌گوید رسانه‌ها، در حمایت از هیلاری کلینتون، به دروغ‌پردازی پرداخته‌اند و تلاش می‌کنند تا با بیان این اتهام‌ها افکار عمومی را جهت‌دهی کنند.

نظرسنجی تازه‌ای از سوی «ریل‌کلیرپالتیکس» نشان می‌دهد خانم کلینتون در حال حاضر هفت درصد از رقیب خود پیش است.

XS
SM
MD
LG