لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

بررسی صلاحیت سه وزیر باقی‌مانده دولت یازدهم آغاز شد


بررسی صلاحیت سه وزیر باقی مانده دولت حسن روحانی برای وزارت‌خانه‌های علوم و تحقیقات و فن‌آوری، آموزش و پرورش، و ورزش و جوانان از صبح روز یک‌شنبه، پنجم آبان، در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

حسن روحانی به دنبال رد صلاحيت سه وزير پيشنهادی خود در ۲۶ مردادماه محمد جعفر توفيقی، علی‌اصغر فانی، و رضا صالحی اميری را به سرپرستی وزارتخانه‌های علوم و تحقيقات و فناوری، آموزش و پرورش، و ورزش و جوانان منصوب کرد.

او برای رای اعتماد نیز به جز آقای توفیقی بقیه سرپرست‌ها را به مجلس معرفی کرده است. به جای محمد جعفر توفیقی نیز رضا فرجی دانا را برای وزارت علوم معرفی کرده است.

پیشتر برخی از نمایندگان اصول‌گرا به انتصاب سرپرست‌های سه وزرات‌خانه انتقاد کرده بودند.

حسن روحانی روز یک‌شنبه در صحن مجلس در مورد جعفر توفیقی، که در نهایت به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی نشد، گفته است «به طور حتم دولت یازدهم اقدامات توفیقی را در مدت سرپرستی تأیید می‌کند زیرا او فردی خلیق، عالم، اندیشمند، معتدل و کوشا است».

پیشتر علی مطهری از نمایندگان هوادار دولت در مجلس گفته بود رهبر ایران با معرفی آقای توفیقی مخالفت کرده است. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، این موضوع را رد کرده است.

رئیس‌جمهوری ایران در صحن علنی مجلس گفت دولت او علاقه‌ای به حاشیه‌پردازی ندارد و امیدوار است این آخرین باری باشد که در صحن مجلس برای دفاع از وزرا حاضر می‌شود.

او در عین حال تاکید کرده است دولت از راه و خط خود عقب‌نشینی نمی‌کند.

آقای روحانی گفت «دولت نمی‌خواهد در این شرایط کشور وظایف اصلی خود را فراموش کند… بنابراین ما از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می خواهیم که از سیاست آن در زمینه حاشیه‌پردازی نکردن حمایت کنند».

در این جلسه علنی پس از سخنان نمایندگان مخالف و موافق، دفاعیات، گفته‌های سه وزیر پیشنهادی و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، رای‌گیری انجام می‌شود.

حسن روحانی در ابتدا مسعود سلطانی فر، محمد علی نجفی و جعفر ميلی منفرد را برای تصدی سه وزارت‌خانه یادشده به مجلس معرفی کرده بود که آنها موفق به کسب رای اعتماد از نمايندگان نشدند.
XS
SM
MD
LG