لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

«گـرَمی» در «موسیقی جهان» به گروهی همراه کیهان کلهر رسید


شماری از اعضای سیلک‌رود
شماری از اعضای سیلک‌رود

در بخش «موسیقی جهان» جوایز امسال گرمی (Grammy)، جایزه اصلی به یو-یو ما و گروه «جاده ابریشم» رسید؛ گروهی که کیهان کلهر نیز عضوی از آن است.

یو-یو ما یک نوازنده آمریکایی‌چینی ویلن‌سل است که در اصل در فرانسه متولد شده و گروه موسیقی‌اش با نام «سیلک‌رود» (جاده ابریشم) امسال برنده جایزه بخش «موسیقی جهان» جوایز گرمی شد.

یو-یو ما پیش از این نیز بارها جایزه گرمی را از آن خود کرده، اما این بار نخست است که با آلبوم «سینگ می هوم» در بخش «موسیقی جهان» برنده این جایزه می‌شود.

جاده ابریشم، نخست به عنوان یک پروژه در سال ۱۹۹۸ و برای همکاری هنرمندان سراسر جهان شکل گرفت. کیهان کلهر، نوازنده کمانچه و از اعضای گروه «جاده ابریشم» نیز در آلبوم تازه گروه هنرنمایی کرده است.

ادل
ادل

«ادل» در مراسم جوایز گرمی در لس‌آنجلس آمریکا با دو جایزه برای «بهترین آلبوم سال» و بهترین ضبط و ترانه سال، درخشید.

جایزه بهترین آلبوم سال به «۲۵» رسید و جایزه بهترین ضبط هم از آن ترانه‌ای از همین آلبوم شد به نام: Hello (سلام). ادل در مجموع در پنج بخش نامزد شده بود که هر پنج گرمی را هم از آن خود کرد.

او اکنون مجموعا ۱۵ گرمی دارد و تنها هنرمندی‌ست که سه جایزه اصلی گرمی را نه یک‌بار، که دو بار از آن خود کرده‌است.

ادل که با چشمانی گریان برای دریافت جایزه‌اش روی صحنه رفت به ستایش از رقیب اصلی‌اش در مراسم امسال، «بیانسه» پرداخت و گفت «همه ما هنرمندان به تو احترام می‌گذاریم. تو روشنایی ما هستی».

آلبوم ۲۵ مانند آلبوم‌های پیشین ادل، بر اساس سن او در هنگام آغاز کار برای ضبط نام‌گذاری شده‌است.

۲۵ و آلبوم دیگری از این خواننده، به نام «۲۱» از پرفروش‌ترین آلبوم‌های دهه گذشته هستند. ۲۱ نیز در سال ۲۰۱۲ برنده گرمی بهترین آلبوم سال شده بود.

جوایز گرمی -که در اصل از نام گرامافون گرفته شده- از سوی آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط [اِن‌اِی‌آراِی‌اِس] اهدا می‌شود و آن را «اسکار موسیقی» لقب داده‌اند.

اولین مراسم گرمی در سال ۱۹۵۹ برگزار شد و مراسم امسال ۵۹مین است که در لس‌آنجلس، ایالت کالیفرنیای آمریکا برپا می‌شود.

ادل، خواننده پرآوازه بریتانیایی، زاده سال ۱۹۸۸ است. آلبوم پیشین او با نام ۲۱ نزدیک به ۳۰ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته‌است.

بیانسه، زاده هوستون در تگزاس آمریکا، خواننده، ترانه‌سرا و هنرپیشه مشهور دیگری‌ست که مجموعه‌ای از گرمی‌ها را برای آثار خود به دست آورده‌است. او با آلبوم «لیموناد» در مراسم امسال حضور داشت.

XS
SM
MD
LG