لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

استقبال مقام‌های اروپا از پیشنهادهای تازه آتن در مورد بحران وام


نخست‌وزیر یونان ساعاتی پیش از تشکیل جلسه «برد یا باخت» سران حوزه یورو، با صدر اعظم آلمان و رئیس‌جمهوری فرانسه گفت‌وگو کرده است
نخست‌وزیر یونان ساعاتی پیش از تشکیل جلسه «برد یا باخت» سران حوزه یورو، با صدر اعظم آلمان و رئیس‌جمهوری فرانسه گفت‌وگو کرده است

در حالی‌که یونان به مرز آنچه ورشکستگی توصیف شده نزدیک می‌شود، تازه‌ترین گفت‌وگوی نخست‌وزیر آن با رهبران اروپایی با پیشنهادهایی برای حل بحران بازپرداخت قروض همراه بوده، که با استقبال اتحادیه همراه شده است.

بنا بر بیانیه دولت یونان، الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر جدید چپ‌گرای آن کشور، ۳۱ خرداد ماه با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه و ژان-کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، در مورد «مصالحه‌ای به نفع هر دو طرف» گفت‌وگو کرده است.

گفت‌وگوها و مذاکرات طرف‌ها ساعاتی پیش از نشست اول تیر ماه سران ۱۹ کشور عضو پول واحد اروپا (یورو) انجام می‌شود، که قرار است به بحران مالی یونان رسیدگی کند.

يونان بايد تا پايان ماه میلادی ژوئن، یعنی تا کم‌تر از ۱۰ روز دیگر، يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون يورو از بدهی‌های خود را به صندوق بين‌المللی پول و اتحاديه اروپا پرداخت کند.

در غیر این صورت این کشور ممکن است عضویت در میان کشورهای «یورو» و حتی اتحادیه اروپا را از دست بدهد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید سران اتحادیه اروپا از پیشنهادهای تازه سیپراس استقبال کرده‌اند و آن را «بنای خوبی برای پیشرفت» توصیف کرده‌اند.

توئیت مارتین سلمایر، مقام آلمانی اتحادیه اروپا، که پیشنهاد آتن را بنای خوبی برای پیشرفت در مذاکرات دوشنبه توصیف کرده است

دولت چپ‌گرای تازه یونان در پی نارضایتی‌ها از سیاست‌های پیشین ریاضتی آن کشور به قدرت رسیده است. یونانی‌ها از سیاست‌های اقتصادی که به کاهش دستمزدها یا افزایش بی‌کاری انجامیده است ناراضی هستند.

با این همه خبرگزاری‌ها می‌گویند هنوز کاملا مشخص نیست که پیشنهادهای تازه تا کجا پیش رفته است و تا چه حد خواست وام‌دهندگان را برای کاهش‌ بیشتر در پرداخت‌ها و افزایش‌ بیشتر در مالیات در بر گرفته است. اما خوشبینی‌های مطرح شده، ممکن است نشانی باشد که روزنه امیدی برای آتن در آخرین لحظه پیدا می‌شود.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید ماتئو رنزی، نخست‌وزیر ایتالیا، از طرف‌ها خواسته از «فرصت پیش‌آمده» نهایت استفاده را بکنند چرا که همه شرایط برای رسیدن به «توافق برد-برد» برای دو طرف مهیا است.

علاوه بر سران کشورهای حوزه یورو، روز دوشنبه مقام‌های کنسول اجرایی بانک مرکزی اروپا، دیداری خواهند داشت تا در مورد افزایش اضطراری موجودی بانک‌های یونان تصمیم بگیرند؛ در پی آنکه گروه بزرگی از مشتریان پول‌های خود را از بانک‌های یونانی خارج کردند و آنها با فشاری مضاعف روبه‌رو شده‌اند.

همزمان در آتن، بروکسل و آمستردام، هزاران نفر در حمایت از یونان یا اعلام همبستگی با آن، دست به راهپیمایی زده‌اند.

XS
SM
MD
LG