لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۷

«کوتوله»؛ «بزرگ‌ترین» سردسته قاچاقچیان


پلیس مکزیک به کمک سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا توانسته است خواگین گوزمن، «بزرگ‌ترین» سردسته قاچاقچیان آن کشور را از نظر قدرت، نفوذ و سازماندهی که در صدر فهرست افراد تحت تعقیب بوده است بازداشت کند.

رسانه‌ها بازداشت خواگین گوزمن را «یک موفقیت اساسی» برای دولت آن کشور نامیده‌اند. به ویژه برای رئیس‌جمهوری آن کشور که سیاست‌هایی سخت‌گیرانه را در پیش گرفته است.

گوزمن که به «ال‌چاپو» (در اسپانیایی اصطلاحی به معنی کوتوله) معروف است سردسته گروه سینالوئا است. خبرگزاری رویترز می‌گوید او یکی از افرادی است که طی ده سال گذشته «از مهم‌ترین روسای یک باند تبه‌کار در سراسر جهان» به شمار می‌رفت.

او حتی به فهرست «ثروتمندترین» مردمان جهان در مجله فوربس نیز راه پیدا کرده بود.

«ال‌چاپو» در ایالت زادگاه خود، سینالوئا بازداشت شد.

خبرگزاری‌ها می‌گویند بازداشت او در بامداد روز یک‌شنبه سوم اسفند ماه بدون درگیری و حتی شلیک گلوله‌ای انجام شده است.

تفنگ‌داران دریایی مکزیک که برای بازداشت او به سینالوئا فرستاده شده بودند، او را فورا سوار هلیکوپتر کرده و به مکزیکو سیتی، پایتخت، انتقال دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول مایک ویجیل، رئیس سابق ماموریت‌های بین‌المللی «دی‌ای‌اِی» (سازمان مبارزه با قاچاق مواد مخدر در آمریکا) می‌گوید تفنگ‌داران دریایی مکزیک برای رسیدن به «ال‌چاپو» و بازداشت او به چندین محل دیگر یورش برده بودند.

رسانه‌ها به طور گسترده‌ای عکس او را در حالی‌که پیراهنی سفید و شلوار جین سیاه بدون کمریند بر تن داشت و یکی از کماندوهای مکزیکی اسلحه کمری خود را پشت گردن او گذاشته و با کمک دیگران در حال انتقالش به زندان هستند، منتشر کرده‌اند.

او در این عکس‌ها هیبت یکی از «مخوف‌ترین» و «خونریزترین» سردسته‌های مافیا را ندارد.

کارتل سینالوئا

دسته‌های بزرگ قاچاق مواد مخدر در مکزیک به «کارتل» موسوم هستند.

کارتل در اصل شرکت‌هایی هستند که در موضوعی خاص فعالیت می‌کنند و با حفظ استقلال خود با دیگر شرکت‌ها نیز همکاری می‌کنند. در خود مکزیک این دسته‌ها به «لا مافیا» یا «لا مانیا» نیز شهره‌اند و گاه نه تنها همکاری با هم ندارند که درگیر نبردهایی خونبار هستند.

کارتل‌ها از خشن‌ترین تبه‌کاران قاره آمریکا به شمار می‌روند که فعالیت‌های آنها در پی نزدیک به هفت سال، در مکزیک بیش از ۸۰ هزار قربانی برجای گذاشته است. این شمار از قربانیان از بدترین‌ها در درگیری‌های داخلی یک کشور در سال‌های معاصر به شمار می‌رود.

گوزمن قبلا از زندان فرار کرده بود
گوزمن قبلا از زندان فرار کرده بود
کارتل‌ها در بسیاری از موارد بدن کسانی را که می‌کشند مثله می‌کنند یا سرهای بریده قربانیان خود را برای نمایش در خیابان‌ها رها می‌کنند. به طور عمومی بریدن اعضای بدن قربانیان از جمله کارهای معمول در میان کارتل‌هاست و در بسیاری از موارد رسانه‌های عمومی به دلیل اوج خشونت از انتشار آنها خودداری می‌کنند.

آسوشیتدپرس می‌کوید کارتل سینالوئا که خواگین گوزمن رئیس آن است، از سال ۱۹۹۰ با دیگر دسته‌ها در نبرد بود. خبرگزاری‌ها یکی از خونین‌ترین این نبردها را جنگ‌ میان این دسته و دسته «زتا» -دیگر کارتل مشهور مکزیک- می‌دانند.

دسته زتا تحت رهبری کهنه‌سربازهای حرفه‌ای مکزیک شکل گرفت و از نظر آمریکا «حرفه‌ای‌ترین » و «خطرناک‌ترین» کارتل فعال در مکزیک است.

از سال ۲۰۰۶ میلادی و پس از آنکه فلیپه کالدرون، رئیس‌جمهوری پیشین مکزیک، به نبرد گسترده با دسته‌های قاچاقچی پرداخت، خونریزی‌ها و خشونت‌ها بیش از پیش گسترش پیدا کرد.

گوزمن که بیش از ۵۰ سال سن دارد، زندگی فقیرانه و سختی را پشت سر گذاشت تا به -قول آمریکا و مکزیک- به «قوی‌ترین رئیس قاچاقچیان مواد مخدر در جهان» تبدیل شود.

او پیشتر یک بار از زندان گریخته است.

دسته او در آمریکا فعالیت می‌کند ولی آسوشیتدپرس می‌گوید گمان می‌رود در نیکاراگوئه، هندوراس، گواته‌مالا و پرو نیز حضور دارد.

این کارتل سال‌ها به تجارت کوکائین، ماریجوانا، مت‌آمفتامین و هروئین مشغول بود. فعالیت‌های آن در این زمینه البته با رشته‌ای از دیگر تبه‌کاری‌ها مانند پول‌شویی نیز همراه است.

به گفته مقام‌های آمریکایی کارتل «ال‌چاپو» بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ میلادی فقط ۲۰۰ تن کوکائین به ایالات متحده وارد کرده است. این در حالی‌ست که این دسته انبوهی هروئین و دیگر مواد مخدر نیز به آن کشور قاچاق کرده است.
XS
SM
MD
LG