لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

وزارت بهداشت: مرگ‌های ناشی از آنفلوآنزا در تهران هنوز تائید نشده


ویروس اچ۱ان۱ زیر میکروسکوپ الکترونی
ویروس اچ۱ان۱ زیر میکروسکوپ الکترونی

طی ساعت‌های گذشته بار دیگر خبرهایی در مورد جان باختن چند شهروند تهرانی، احتمالا به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای خوکی در رسانه‌های ایران منتشر شده، اما یک مقام وزارت بهداشت گفته این موارد «هنوز تائید نشده است».

خبرگزاری فارس ۲۹ آذر ماه گزارشی در مورد «۴ مرگ مشکوک» طی یک روز، به دلیل ابتلا به ویروس اچ۱ان۱ (آنفلوآنزای خوکی) منتشر کرده است.

ساعتی بعد معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت هنوز مشخص نیست که این مرگ‌ها ناشی از آنفلوآنزا بوده یا نه، و باید در این مورد آزمایش‌های ویروس‌شناسی انجام شود.

دکتر محمود نبوی، این مقام وزارت بهداشت ایران، به خبرگزاری مهر گفته است در این فصل از سال، مرگ به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا «حادثه عجیب و غیرقابل تصوری نیست» و «جای نگرانی برای بقیه وجود ندارد».

پیش از این نیز خبرهایی در مورد مرگی مشکوک ناشی آنفلوآنزای خوکی در شرق تهران منتشر شده بود؛ اما ۱۸ آذر ماه یک مقام وزارت بهداشت به خبرگزاری تسنیم گفته بود «حتی کسی در تهران به این دلیل بستری هم نشده است».

تازه‌ترین مورد شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی در ایران، طی هفته‌های گذشته، نخست از استان کرمان، سپس سیستان و بلوچستان و برخی دیگر استان‌های ایران گزارش شد.

پنج روز پیش از این یک مقام ارشد وزارت بهداشت ایران گفته بود شمار قربانیان این ویروس به ۵۷ نفر رسیده و موارد ابتلا نیز از اکثر استان‌های ایران گزارش شده است.

دو روز پس از آن نخستین مرگ به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای خوکی در استان خوزستان، گزارش شد.

وزارت بهداشت ایران می‌گوید مرگ‌های ناشی از آنفلوآنزای خوکی، نه به دلیل خود این بیماری به تنهایی، بلکه به خاطر داشتن بیماری‌های «زمینه‌ای» رخ داده است.

مقام‌های دولتی در مورد «بزرگ‌نمایی» این بیماری نیز هشدار داده و گفته‌اند مشکلی در مورد دارو یا لوازم پزشکی وجود ندارد.

ویروس اچ۱ان۱ یک بیماری حاد دستگاه تنفسی‌ست که در خوک‌ها مشاهده شده و به انسان، و نیز از انسان به انسان سرایت پیدا می‌کند.

اهمیت بیشتر به بهداشت شخصی، مانند شست‌وشوی مکرر دست‌ها یا پرهیز از تماس مستقیم با افراد مبتلا، از جمله راه‌های پیشگیری به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG