لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

حماس هشدار داد هواپیماهای خارجی به تل‌آویو پرواز نکنند


فرودگاه بن‌گوریان در تل‌آویو؛ پیشتر نیز در پی موشک‌پرانی حماس، برخی شرکت‌های خارجی برای مدتی پرواز خود را به این فرودگاه متوقف کردند
فرودگاه بن‌گوریان در تل‌آویو؛ پیشتر نیز در پی موشک‌پرانی حماس، برخی شرکت‌های خارجی برای مدتی پرواز خود را به این فرودگاه متوقف کردند

گروه حماس در باریکه غزه، پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات آتش‌بس در قاهره، موشک‌پرانی به خاک اسرائیل و آغاز مجدد حملات اسرائیل به آن باریکه، به شرکت‌های هواپیمایی خارجی هشدار داد به تل‌آویو پرواز نکنند.

هشدار حماس از ۳۰ مرداد پس از آن است که در روز پیش از آن، چهارشنبه، اسرائیل در واکنش به موشک‌پرانی‌ها به خاک خود، ده‌ها حمله هوایی به نوار غزه انجام داد.

تازه‌ترین خشونت‌ها که دست‌کم ۲۰ قربانی فلسطینی، از جمله ۱۰ کودک و چهار زن، برجای گذاشته است، پس از ۹ روز آرامش میان طرف‌ها رخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شورای امنیت سازمان ملل از دو طرف خواسته است تا هر چه زودتر به میز مذاکرات بازگردند و آتش‌بسی پایدار برقرار کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هشدار حماس، که آن را سخنگوی شاخه مسلح این گروه بیان کرده است، از صبح روز پنج‌شنبه آغاز شده است.

پیشتر نیز در پی فرود آمدن موشکی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی تل‌آویو، برخی شرکت‌های هواپیمایی خارجی، پروازهای خود را به این فرودگاه برای مدتی متوقف کردند.

مقام‌های اسرائیلی هنوز واکنشی به این هشدار نشان نداده‌اند.

هشدار حماس، پس از حمله به خانه ضیف

اسرائیل روز گذشته حمله‌ای به خانه محمد ضیف، فرمانده نظامی حماس کرد، که جان کودک و همسر او را گرفت، اما یکی از سخنگویان حماس گفته است خود او در زمان حمله در خانه نبوده است.

روزنامه اسرائیلی «جروزالم‌پست» نیز بامداد روز پنج‌شنبه از قول وزارت بهداشت حماس در غزه نوشته آنچه مدرک مرگ ضیف در بیمارستان شفا عنوان شده، «جعلی» است.

این موضوع پس از انتشار خبرها در مورد مرگ این فرمانده عالی‌رتبه حماس در حمله هوایی اسرائیل مطرح شده است.

شورای امنیت در بیانیه‌ای که متن آن را فرانسه تهیه کرده است، از طرف‌ها خواسته است گفت‌وگوها برای برقراری آتش‌بس بادوام را در قاهره از سر گیرند.

با این همه سخنگوی حماس گفته این گروه مذاکرات را متوقف کرده و از هیئت فلسطینی خواسته است تا فورا قاهره را ترک کرده و به آن بازنگردند.

مذاکرات غیر مستقیم با میانجی‌گری مصر انجام می‌شد.

از جمله کلیدی‌ترین موضوع مذاکرات، از سوی اسرائیل، خلع سلاح غزه و از سوی فلسطینی‌ها، رفع حصر چند ساله آن باریکه عنوان شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید شمار کشته‌شدگان فلسطینی -که عمده آنها غیرنظامی هستند- به دست‌کم ۲۰۴۹ نفر رسیده است. در طرف دیگر نیز ۶۷ نفر کشته شده‌اند که به جز سه نفر بقیه سرباز بودند.

تازه‌ترین حملات موشکی حماس به خاک اسرائیل، به گفته مقام‌های آن کشور، ۱۵۹ مورد بوده است که آسیبی به کسی نرسانده است.

ارتش اسرائیل نیز به ۹۲ هدف در غزه حمله کرده است.

XS
SM
MD
LG