لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

هاشمی رفسنجانی خواستار همکاری ایران و عربستان علیه افراطی‌گری شد


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دیداری با سفیر ایران در ریاض، خواستار همکاری این کشور و عربستان سعودی برای مبارزه با «افراطی‌گری و جلوگیری از بازتولید جهل» شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای هاشمی رفسنجانی، ۱۳ تیر ماه، «اقدامات تروریست‌ها» در منطقه را «یادآور کارهای عصر جاهلیت» نامیده است.

او گفته ستیزه‌جویان «با جهلی که به مفاهیم آسمانی اسلام دارند، جوانان پاک و ساده را به بهانه جهاد در راه خدا و رفتن به بهشت به کارهای ضداسلامی و بشری وامی‌دارند».

به گفته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام «تلاش همه کشورهای اسلامی، به ویژه ایران و عربستان ضروری‌ست تا این‌گونه القا نشود که دولت‌ها و ملت‌های اسلامی برای حفظ ثبات و امنیت خویش نیاز به قدرت‌های بیگانه دارند.»

با وجود آنکه در گزارش منتشر شده از این دیدار، اشاره‌ای مستقیم به عراق نشده، اما گفته‌های هاشمی رفسنجانی در زمانی مطرح می‌شود که آن کشور درگیری بحرانی شدید و پیشروی نیروهای افراطی «داعش» است.

این موضوع پای ایران را نیز به کارزار باز کرده و حتی خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در همان روز ۱۳ تیر ماه از کشته شدن یک خلبان ایرانی در عراق «هنگام دفاع از حریم اهل بیت» خبر داد.

البته مقام‌های ایرانی پیشتر تاکید کرده بودند که برای اعزام نیرو به عراق برنامه‌ای ندارند.

از سوی دیگر آمریکا از کشورهای عرب منطقه خواسته است تا برای حل بحران عراق همکاری کنند.

شبکه تلویزیونی العربیه چند روز پیش از اعزام سی هزار سرباز سعودی به مرز با عراق خبر داده بود.

پیشتر گزارش‌هایی در مورد درگیری میان نیروهای داعش و سربازان عراقی در ۱۲۰ کیلومتری مرزهای عربستان منتشر شده بود.

پادشاه عربستان سعودی نیز در سخنانی خواستار انجام اقدامات لازم برای مبارزه با تهدیدهای احتمالی تروریستی شده است.

از سوی دیگر ابوبکر بغدادی، رهبر گروه دولت اسلامی عراق و شام، در پیامی ویدئویی که دولت عراق آن را جعلی نامیده، از مسلمانان جهان خواسته از او اطاعت کنند.

XS
SM
MD
LG