لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

هاوکینگ: به مهاجرت از کره زمین فکر کنید


استیون هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان‌شناس برجسته بریتانیایی می‌گوید «برای آینده بشریت» باید مسیر مهاجرت به جایی دیگر به جز زمین را هموار کرد.

به گزارش ایندیپندنت، او در یک سخنرانی در دانشگاه آکسفورد، گفته است «من فکر نمی‌کنم بدون فرار از سیاره شکننده‌مان، قادر به بقا تا هزار سال دیگر باشیم».

موضوع این سخنرانی که روز دوشنبه همین هفته برگزار شد، کیهان و سرچشمه پیدایش بشریت بود.

به گزارش «سی‌بی‌اس‌نیوز» با اینکه هاوکینگ چندی قبل گفته بود اگر بشر نتواند استفاده از فن‌آوری‌ها را به درستی کنترل کند، نسل خودش را منقرض خواهد کرد، در این سخنرانی سعی کرد در خصوص آینده دست‌آوردهای بشری امیدوارتر باشد.

او گفته است «به خاطر بسپارید که سرتان را بالا بگیرید و به ستاره‌ها نگاه کنید نه به پایین و پاهایتان».

کپلر ۲۲ بی؛ نخستین سیاره فرای منظومه ما که تلسکوپ کپلر ناسا، گردش مداری آن در محدوده ستاره‌ای مشابه خورشید را تأیید کرده‌است. محدوده‌ای که ممکن است زیست‌پذیر باشد... البته کپلر ۲۲ بی، ۶۰۰ سال نوری با ما فاصله دارد.
کپلر ۲۲ بی؛ نخستین سیاره فرای منظومه ما که تلسکوپ کپلر ناسا، گردش مداری آن در محدوده ستاره‌ای مشابه خورشید را تأیید کرده‌است. محدوده‌ای که ممکن است زیست‌پذیر باشد... البته کپلر ۲۲ بی، ۶۰۰ سال نوری با ما فاصله دارد.

استیون هاوکینگ از دانشمندانی است که عقیده دارد استفاده نادرست و بی‌قاعده از فن‌آوری هوش مصنوعی، روبات‌ها و همینطور مهندسی ژنتیک، آینده بشر را تهدید می‌کند.

به گزارش ایندیپندنت هاوکینگ که عقیده دارد تسلیم نشدن در برابر آینده مهم است، در این سخنرانی گفت «سعی کنید علت چیزهایی را که می‌بیند دریابید. ببینید که کیهان چطور به‌وجود آمده است. کنجکاو باشید. هر چقدر که زندگی سخت به نظر برسد، همیشه کاری هست که شما می‌توانید انجام دهید و در آن موفق شوید. این که به این زودی‌ها تسلیم نشوید مسئله مهمی است».

در چند ماه اخیر هاوکینگ سعی کرده است از جایگاه علمی‌اش در جامعه جهانی به عنوان تریبونی برای صحبت در خصوص اخلاقیاتِ در حال زوال و معضلات سیاسی که جامعه جهانی در حال حاضر با آن رو‌به‌رو است استفاده کند.

او در مقاله‌ای که در ماه ژوئیه در روزنامه گاردین منتشر شده، گفته بود بشریت برای بقا در برابر چالش جدی و عظیم گرمایش زمین، کمبود غذا یا افزایش جمعیت، باید از فردگرایی و انزواگرایی که حرکت‌های سیاسی مانند جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا را به دنبال خواهد داشت،‌ پرهیز کند.

او گفته بود جامعه جهانی، نیاز دارد که به «معنی» ثروت و دارایی ، دوباره فکر کند و آن را تغییر دهد.

XS
SM
MD
LG