لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۱

آغاز موج تازه‌ای از اعتراضات ضد چینی در هنگ‌کنگ


بامداد روز یک‌شنبه ۶ مهر ماه
بامداد روز یک‌شنبه ۶ مهر ماه

مخالفان افزایش نفوذ چین در هنگ‌کنگ، موج تازه‌ای از اعتراضات را علیه پکن آغاز کرده‌اند؛ پلیس برای جلوگیری از پیوستن تظاهرکنندگان بیشتر به مرکز اداری منطقه، اطراف آن را بسته است، ده‌ها نفر از معترضان نیز بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری‌ها از قول رهبران معترض از حضور ده‌‌ها هزار نفر در تجمع جدید، که از چهارم مهر ماه و نخست با حضور صدها دانشجو آغاز شده، خبر داده‌اند. خبرگزاری رویترز از قول رهبران جنبش دانشجویی می‌گوید ۸۰ هزار نفر به اعتراضات پیوسته‌اند.

معترضان هنگ‌کنگ به افزایش نفوذ پکن در این منطقه، محدود کردن انتخابات به نمایندگان نزدیک به جمهوری خلق و کاهش آزادی‌های سیاسی و مدنی معترض‌ هستند؛ آزادی‌هایی که چین، ۱۷ سال پیش و در زمان انتقال کنترل این منظقه از بریتانیا، برای ساکنان هنگ‌کنگ ضمانت کرده بود.

پکن با وجود اعتراضات پیشین در اوایل شهریور ماه شرایطی را مقرر کرد که در پی آن صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در این منطقه باید به تائید اکثیریت کمیته‌ای عمدتا وابسته به دولت مرکزی برسد.

معترضان که روز شنبه قصد داشتند در منطقه «ادمیرالتی»، از مهم‌ترین مراکز تجاری و اداری هنگ‌کنگ، جمع شوند، با حضور نیروهای پلیس، بستن مناطق اطراف و حمله با اسپری فلفل روبه‌رو شده‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان از انتقال ده‌ها نفر به بیمارستان خبر داده است که اکثر آنها ساعاتی بعد مرخص شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید در آغاز روز شنبه، پلیس ۷۴ نفر از کسانی که از ساعات پایانی روز پیش در مراکز اداری منطقه تحصن کرده بودند را بازداشت کرده است. این افراد دانشجو هستند و جاشوا وانگ، یکی از رهبران بازداشت شده آنها ۱۷ سال سن دارد.

خبرگزاری‌ها می‌گویند او و دیگر رهبران جنبش دانشجویی تا آغاز روز یک‌شنبه همچنان در بازداشت بوده‌اند.

بیانیه‌ای از سوی پلیس، معترضان را تهدید به برخورد کرده است. معترضان از عینک‌ و چتر برای جلوگیری از مصدومیت ناشی از حمله با اسپری فلفل استفاده کرده‌اند.

از سوی دیگر رهبران و حامیان جنبش «سنترال را با عشق و صلح اشغال کن» در حمایت از معترضان دانشجو به مراکز تجمع رفته‌اند.

منطقه سنترال، قلب تجاری هنگ‌کنگ به شمار می‌رود جایی که طی ماه‌های گذشته نیز اعتراضاتی با هدف اشغال کردن و جلوگیری از فعالیت‌های تجاری آن صورت گرفته است.

جنبش «سنترال را اشغال کن» خواستار آن است که پکن از آنچه اصلاحات سیاسی و انتخاباتی منطقه می‌نامد، دست بردارد.

از زمان انتقال کنترل منطقه به چین، در سال ۱۹۹۷، هنگ‌کنگ تحت قوانینی که به «یک کشور دو سیستم» مشهور است، اداره می‌شد و همین نیز آزادی‌های سیاسی و مدنی زیادی را در مقایسه با خود چین برایش همراه داشته است.

انتخابات بعدی منطقه در سال ۲۰۱۷ برگزار می‌شود؛ همان انتخاباتی که معترضان می‌گویند با اصلاحات جدید از سوی پکن، عملا محدود به دو تا سه نامزد نزدیک به حاکمان چین می‌شود.

چین درخواست‌ها برای صرف نظر از انجام اصلاحات خود را رد کرده است.

رویترز از سوی چهره‌های برجسته تجاری منطقه می‌گوید که آنها معترضان را تهدید به پایان دادن به اعتراضات خود کرده‌اند؛ چراکه نگران هستند در روند کاری این منطقه مهم تجاری آسیا و جهان اخلال ایجاد شود.

روزنامه «سوث چاینا مورنینگ پست»، چاپ هنگ‌کنگ از سوی دیگر از وجود اختلافاتی در میان معترضان، که در یک طرف آن دانشجویان بسیار جوان و در طرف دیگر جنبش مدنی «سنترال را اشغال کن» قرار دارند، خبر می‌دهد.

رهبران هوادار دمکراسی در منطقه خواسته‌اند تا هر دو جنبش به یکدیگر بپیوندند.

بنی تای، از رهبران سرشناس «سنترال را اشغال کن»، پیش از زمانی که این جنبش مقرر کرده بود، از روز شنبه، در سخنانی خبر از آغاز موج تازه اعتراضات این جنبش داد.

XS
SM
MD
LG